90211

معدن ذغال سنگ البرز غربی، مجتمع معدنی می شود / احداث پتروشیمی لوشان با تشکیل کنسرسیومی دنبال می شود

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال احداث مجتمع معدنی در معدن ذغال سنگ البرز غربی هستیم و کارگران این معدن تا احیای مجدد آن در معادن دیگر مشغول به کار می شوند، گفت: 70 هکتار اراضی برای احداث پروژه پتروشیمی لوشان جانمایی شده و سرمایه گذاری جدیدی در کارخانه سیمان لوشان اجرا می شود.

علی منتظری در خصوص وضعیت کارگران ذغال سنگ معدن البرز غربی، گفت: با توجه به توافقی که صورت گرفته قرار بر این است شرکت تهیه و تولید از کارگران معدن البرز غربی برای معادن دیگر استفاده کند.

وی با بیان اینکه در توافقات بحث تعیین تکلیف وضعیت کارگران مطرح است، اظهار کرد: با شورای کارگری و شرکت تهیه و تولید بر سر وضعیت کارگران معدن و استفاده از این کارگران در پروژه های معدنی دیگر توافقاتی انجام شد اما موضوعی که ما به دنبال آن هستیم بحث احیای مجدد ذغال سنگ معدن البرز غربی است.

منتظری ادامه داد: احیای مجدد این معدن احیای مجدد آن همواره مد نظر ما بوده و معتقدیم می توان این معدن را دوباره فعال کرد اما با امکانات و پرسنل محدود.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان افزود: همزمان با بهرداری مجدد از این معدن، فعالیت های مربوط به اکتشاف هم باید ادامه پیدا کند یعنی باید ذخایر جدید هم شناسایی شود.

منتظری با بیان اینکه نباید وقفه ای در اکتشافات و فعالیت معادن ایجاد شود، گفت: نباید اینگونه باشد که کارگران یکی - دو سال در معدنی کار کنند و پس از این مدت دوباره به دنبال یک معدن جدید باشیم.

وی با اشاره به تقاضای چند سرمایه گذار برای سرمایه گذاری برای احیای مجدد معدن البرز غربی، اظهار کرد: چند سرمایه گذار برای احیای مجدد این معدن مراجعه کرده اند و طبق برآوردی که داشته ایم فقط یک سرمایه گذار توان سرمایه گذاری بر روی این معدن را دارد .

منتظری ادامه داد: البته مسائل حقوقی هم وجود ارد تا سرمایه گذار جدید بتواند در این معدن فعالیت کند که به دنبال رفع این مسائل حقوقی هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معدن البرز غربی علاوه بر ذغال سنگ ذخایر خاک نسوز هم دارد، تاکید کرد: هدف ما احداث مجتمع معدنی و فعالیت کارگران در این مجتمع است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت پروژه پتروشیمی لوشان، گفت: احداث پتروشیمی لوشان از مصوبات سفر استانی رییس جمهوری است و با توجه به پیگیری های آقای نوبخت قرار بر این است که کنسرسیومی برای سرمایه گذاری در این پروژه متشکل از تعدادی شرکت بزرگ و بانک عامل تاسیس شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیر هستیم که وضعیت سرمایه گذار این پروژه را قطعی کنیم.

منتظری با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال جانمایی پروژه پتروشیمی لوشان هستیم ، گفت: شناسایی محل استقرار و جانمایی پروژه در حال حاضر در دستور کار قرار دارد و زمینی را هم در ابتدای منطقه لوشان شناسایی کردیم

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت ادامه داد: این اراضی متعلق به منابع طبیعی است که با همکاری منابع طبیعی و امور اراضی حدود 70 هکتار از این اراضی برای احداث پروژه پتروشیمی در نظر گرفته شده است که مجوزهای اولیه و موافقت های اولیه هم گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر قطعی شدن وضعیت سرمایه گذار هستیم و از نظر امکاناتی مانند زمین مورد نیاز و امکانات زیرساختی در این منطقه مشکلی وجود ندارد.

منتظری همچنین در خصوص وضعیت کارخانه سیمان لوشان، اظهار کرد: واقعیت این است که کارخانه ای با ظرفیت حال حاضر سیمان لوشان دیگر توجیه اقتصادی ندارد و کارخانه های سیمان با ظرفیت 10 هزار تن مشغول به فعالیت هستند، توجیه اقتصادی دارند که در حال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه بسیار کمتر از این اعداد است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر این کارخانه در داخل شهر واقع شده و مشکلات زیست محیطی را ایجاد کرده و با توجه به فرسودگی ماشین آلات این کارخانه، کارفرمای کارخانه تصمیم به تعطیلی گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ما همواره مخالف تعطیلی هستیم، گفت: غیر فعال شدن این کارخانه سیمان را منوط به سرمایه گذاری جدید کرده ایم و اگر بنیاد مستضغفان طرح دیگری را به ما اعلام کند و ما هم موافق اجرای طرح جدید در این کارخانه هستیم. البته باید سرمایه گذاری جدید مورد تایید ما هم باشد .

وی افزود: در حال حاضر به دنبال اجرای طرح جدید در این کارخانه هستیم و پیشنهاداتی هم دادیم که یکی از آنها تولید سیمان سفید و بهره برداری از معدن سنگ نما است البته کارفرما هم طرح های دیگری در نظر دارد. البته شرط ما این است که باید کارفرما باید در ابتدا وضعیت کارگران کارخانه سیمان را روشن کند.

دیدگاهتان را بنویسید