89772

استخراج زغال سنگ از بلوک شمالی معدن خمرود، پایان امسال آغاز می شود

دنیای معدن - مجری طرح تجهیز معدن زغال سنگ خمرود گفت: بهره برداری از این طرح، صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش دنیای معدن، سید جمال الدین نوحی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: معدن خمرود با برخورداری از 38 میلیون تن ذخیره قطعی و 63 میلیون تن ذخیره زمین شناسی، یکی از معادن بزرگ زغال سنگ کشور محسوب می شود که قرار است این معدن با همکاری بخش خصوصی، تجهیز و در آن کارخانه زغال شویی و فرآوری احداث شود.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید این طرح، سالانه 750 هزار تن زغال سنگ خام و 400 هزار تن کنسانتره زغال سنگ است و طی 3 سال تجهیز شده و پس از 5 سال بهره برداری، به ظرفیت کامل می رسد.
مجری طرح تجهیز معدن زغال سنگ خمرود درباره ویژگی های این معدن تصریح کرد: معدن زغال سنگ خمرود از نوع زغال سنگ کک شو است و در 2 معدن قابل بهره برداری است. معدن شماره «1» و «2» به فاصله یک کیلومتر از همدیگر قرار دارند که برای هر کدام سایت و تجهیزات جداگانه در نظر گرفته شده است. شیب لایه های معدن از 24 تا 40 درجه متفاوت است. استخراج معدن به روش لانگ وال (جبهه کار طولانی) انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت معدن شماره 1 در زمان بهره برداری 500 هزار تن و ظرفیت معدن شماره 2، 250 هزار تن است که میزان خاکستر موجود در آنها حدود 25 تا 30 درصد است. در این معدن، 5 لایه شامل D2 بالا، D2 پایین، D5، D6 و D9 قابل کار است. بیشترین ذخیره در لایه D2 و کمترین ذخیره در لایه D9 است، البته وقتی لایه ها هنگام استخراج در کنار هم قرار می گیرند، با توجه به کیفیت و ظرفیت مناسب کل لایه ها، قابلیت بهره برداری و تامین نیاز کارخانه های کک سازی منطقه وجود خواهد داشت.
نوحی درباره انتخاب سرمایه گذار برای اجرای آن، گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در سال 93 اقدام به انتخاب سرمایه گذار به صورت پیمانکار استخراج و فروش کرد که در نهایت 2شرکت «فولاد زرند ایرانیان» و «فرآوران زغال سنگ پابدانا» به عنوان برنده مزایده شده و به عنوان سرمایه گذاران این طرح توسعه ای انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در سال 92، این معدن با احداث جاده دسترسی و ایجاد ساختمان ها و تاسیسات لازم در بلوک شمالی آن راه اندازی شد که در حال حاضر، ادامه کار در این بلوک (شمالی) از سوی پیمانکار در دستور کار قرار دارد و استخراج آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
به گفته نوحی، برنامه ریزی در بلوک های دیگر این معدن به منظور گشایش و انجام عملیات حفاری زیرزمینی توسط پیمانکار استخراج و فروش در دست اقدام است.
بنا به این گزارش، با بهره برداری از معدن خمرود (واقع در شهرستان زرند استان کرمان)، یک هزار نفر به طور مستقیم و 4 هزار نفر به طور غیر مستقیم به کار مشغول می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید