89127

گفت و گوی اختصاصی با دنیای معدن :

تخفیف 70درصدی حقوق دولتی تاثیر چندانی بر حل بحران سنگ اهن ندارد

دنیای معدن - کاهش قیمت های جهانی سنگ آهن این روزها دیگر خبری جدید در این حوزه محسوب نمی شود زیرا فعالان این حوزه و تحلیلگران آن از سال گذشته با آغاز روند نزولی قیمت‌ها پیش بینی این موضوع را کرده بودند که تا اواخر سال 2016 فعالان حوزه سنگ آهن منتظر افزایش قیمت ها نباشند. بازی که ابتدا از سوی برزیل، استرالیا و چین آغاز شد و توانست بر کشورهای دیگر تولید کننده سنگ آهن از جمله ایران تاثیر گذار باشد.

صبا نمایشی- با جدی شدن بحران سنگ آهن فعالان معدنی ایران خود را برای مقابله با مشکلات آماده می کردند به طوری که انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن بارها اعلام کرد باید راهکارهای موثر برای مقابله با این بحران در نظر گرفته شود.

گسترش بحران سنگ آهن در جهان باعث شد فعالیت معادن واقع در مناطق شمالی کشور دست خوش تغییراتی شود به طوری که بخشی از معادن کوچک تعطیل و برخی دیگر در آستانه تعطیل شدن بودند و هستند. در این میان نبود زیر ساخت های لازم از جمله زیرساخت های حمل و نقلی هزینه تمام شده برای معدنکاران را در برابر قیمت های فروش افزایش می داد و همین موضوع منجر به متضرر شدن معدن داران سنگ آهنی می شد. حال دولت با قبول تخفیف 70حقوق دولتی سعی بر آن دارد بخشی از مشکلات پیش آمده ناشی از بحران جهانی سنگ آهن در کشور را حل کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت و گو با خبر نگار دنیای معدن درباره تاثیر تخفیف 70درصدی حقوق دولتی در فعالیت معادن سنگ آهن اظهار کرد: این اقدام به نوع خود حرکتی بسیار خوب بود اما به اعتقاد من تاثیر چندانی در از سر گیری فعالیت معادن نخواهد داشت زیرا این تخفیف مربوط به هزینه های گذشته معادن بوده و برای فعالیت های امروز آنها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

بهادر احرامیان افزود: با شرایط پیش آمده فعالان حوزه سنگ آهن به دنبال بازارهای جدید برای فروش محصولات خود هستند اما با وجود عوارض صادراتی کنسانتره و گندله ، این محصولات به سختی وارد بازارهای دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت با کاهش عوارض صادراتی کنسانتره و گندله از 15 به 5 درصد موافقت کرده است اما در شرایط فعلی عوارض 5درصدی نیز برای معدنکاران زیاد است زیرا حاشیه سود آنها کمتر از 5 درصد است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز معدنکاران و سرمایه گذاران با آن مواجه هستند عدم ثبات در قوانین است. امروز مسئولان دولتی در پی کاهش قیمت های جهانی شرایط را برای فعالیت های معدنی آسان می کنند اما با رشد قیمت ها این سیاست ها تغییر خواهد کرد. متاسفانه این موضوع منجر به کاهش انگیزه سرمایه گذاران به بخش معدن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید