88863

رئیس کمیته معدن مجلس عنوان کرد

دانشگاه ها؛ یکی از کانال های اصلی سرمایه گذاری سنگ های قیمتی

دنیای معدن -یک کارشناس معدن، بی توجهی به معادن را علت مسئله خام فروشی سنگ های قیمتی دانست و دانشگا ه ها را یکی از کانال های اصلی سرمایه گذاری سنگ های قیمتی برشمرد.

داریوش اسماعیلی رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی ، در خصوص خام فروشی سنگ های قیمتی در ایران گفت: مشکل خام فروشی سنگ های قیمتی (گوهری) یکی از معضلات بزرگی است که کل کشور به آن مبتلاست و در شهرهایی مثل خراسان، فارس، کرمان و برخی استان های دیگر این مشکل وجود دارد و در کرمان هم این مشکل به شدت احساس می شود.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه تا به حال اکتشافات جامعی روی مسئله سنگ های قیمتی در کشور صورت نگرفته است به همین خاطر شناخت زیادی در مورد آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سنگ های قیمتی، پس از استخراج به خارج از کشور صادر می شود و یک بازار اشتغال برای آن کشورها ایجاد کرده، ارزش افزوده اش را بالا برده، دوباره به عنوان جواهرات و گوهر ها و شبه گوهر ها و... به داخل کشور بر می گردد.

رئیس کمیته معدن مجلس؛ علت خام فروشی سنگ های قیمتی را بی توجهی به کل مجموعه معادن عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد وزارتخانه های مربوط یک برنامه حساب شده و منسجم برای این معضل در نظر بگیرند.

وی در خصوص راهکار پیشگیری از این مسئله و ساماندهی آن بیان کرد: باید مجموعه گوهر ها( سنگ های قیمتی) را به طور کامل شناسایی کنیم که در چه نقاطی از کشور قرار دارند و چه نوعی هستند و پس از آن بیائیم این موضوع را با ایجاد کارگاه های کوچک به عنوان صنایعی کوچک و یا صنایع خانگی اقدام به تراش آنها در نقاط بسیاری از کشور کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: این برنامه ای است که قاعدتا وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی شروع کننده آن باشد و مشوق های لازم برایش تعریف و ایجاد کند تا به دنبال آن بخشی خصوصی برای سرمایه گذاری دراین زمینه رغبت نشان دهد.

وی مطرح کرد: این خام فروشی خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند اگر این مشکل رفع شود از لحاظ تامین ارز و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده موفقیت های بسیار زیادی خواهیم داشت به همین دلیل سیاست های ما در مجلس مخصوصا در بودجه سال 94 و نیز قانون رفع موانع تولید، روی بحث فرآوری مواد معدنی یا به عبارتی ممانعت از خام فروشی متمرکز بود.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: برای فراهم سازی اشتغال فعال در صنعت سنگ های قیمتی،وزارت صنعت، معدن و تجارت و ادارات کل آنها، پس از شناسایی این سنگ ها باید برای بخش خصوصی مشوق هایی گذاشته و تسهیلات بانکی برای آن فراهم کرده و بازار فروششان را تضمین کنند یعنی اینکه این وزارتخانه تا مدتی تضمین خرید بخش تراش داده شده این گوهرها را برای داخل کشور و صادرات برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: زمانی که بخش خصوصی وارد کار شد و آن را مقرون به صرفه دید، قطعا به صورت جدی تر کا را دنبال می کند و آنوقت وزارتخانه کار را به بخش خصوصی واگذار می کند.

اسماعیلی در پایان دانشگاه ها را یکی از کانال های اصلی سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی سنگ های قیمتی که وارد بازار شده دانست و عنوان کرد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه و ادارات کل استان ها، دانشگا ه ها را برای کار بر روی این موضوع حمایت کنند و دانشجویان را در مقاطع مختلف برای انجام پایان نامه هایشان در این حوزه تشویق کنند و نیز بخشی از کارهای دانشگاه، روی موضوع سنگ های قیمتی متمرکز شود، معرفی های عمومی و تخصصی این سنگ ها صورت گرفته و بخش خصوصی به نحوی مطلوب می تواند وارد این بازار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید