88614

صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست

دنیای معدن - رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: صنایع تبدیلی در حوزه مواد استخراج شده معادن در سطح استان کافی نبوده و این کانی‎ها با صادرات به استان‎‏های دیگر ارزش افزوده و سهم اشتغال را نصیب سایر استان‎ها می‎کند.

ربابه داداشی ، منطقه زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر 304 معدن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 238 معدن فعال هستند و 30 نوع ماده معدنی از جمله سرب و روی، بر، سنگ‎های گرانیتی، تراورتن، سیلیس، فلدسپات و گچ را استخراج می‎کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع این 304 معدن 500 میلیون تن ذخیره معدنی دارند و استان را در رتبه 12 کشوری قرار داده‎ است، افزود: سرمایه‎گذاری در حوزه معادن استان 669 میلیارد ریال بوده و زمینه اشتغالزایی 1783 را فراهم کرده‎ است.

این مسوول تاکید کرد: تعدادی واحدهای فرآوری در بخش معادن استان فعالیت دارند که از آن جمله در حوزه سرب و روی، شمش مس، تولید اکسیدروی و سنگ‎بری مدرن هستند. تعداد واحدهای فرآوری متناسب با میزان ذخائز معدنی نیست. کانی‎های استخراج شده به دلیل کافی نبودن صنایع فرآوری به استان‎های دیگر صادر می شود و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغالزایی را نصیب استان‎های دیگر می‎کند.

این مسوول در خصوص مشکلات پیش روی فعالان عرصه معدن و بهره برداران این حوزه، تصریح کرد: معارضین محلی، برخی محدودیت‎های قانونی، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات و کافی نبودن بازار مصرف داخلی از عمده مشکلات پیش روی بهره برداران معدن استان است.

داداشی افزود: بسیاری از معادن از متخصصین این حوزه استفاده نمی‎کنند و عدم دسترسی به راه اختصاصی و عدم برق‎رسانی به معادن نیز از دیگر مشکلات این حوزه به شمار می رود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: چهار پهنه معدنی با مساحتی بالغ بر 6000 کیلومترمربع در استان به شرکت‎های دولتی همچون سازمان‎های زمین‎شناسی کشور واگذار شده تا با کارشناسی مناطق و شناسایی مناطق امیدبخش، آن‎ها را بر اساس قانون و مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید