88502

ظرفیت های معادن استان البرز

دنیای معدن -استان البرز با وسعت 5833کیلومترمربع با مرکزیت شهرستان کرج به عنوان نزدیکترین استان به پایتخت از اهمیت ویژه ای به لحاظ مسائل معدنی برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز می گوید: وجود پتانسیل های معدنی مانند زغال سنگ، مس و سرب و روی در استان، نزدیک بودن به پایتخت و دسترسی آسان و سریع به سایر استانهای کشور، وجود نیروهای ماهر، متخصص و فعال در سطح استان البرز و استان های همجوار مانند تهران و قزوین از قابلیت های بسیار خوب استان در زمینه معدن است.
موفق می افزاید : نزدیکی و دسترسی به قطب اقتصادی صادراتی کشور از طریق منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام و وجود یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی در کشور (شهرک صنعتی اشتهارد) و قابلیت ایجاد و توسعه صنایع معدنی با فناوری برتر و حساس از دیگر قابلیت های استان در این حوزه است.
رییس اداره امور معادن استان البرز نیزمی گوید: وجود تشکیلات آذرین در بخش های شمالی و غربی استان در شهرستان طالقان و همچنین معادن متروکه و غیرفعال فلزی سرب و روی در شهرستان های اشتهارد و ساوجبلاغ خود نشان از این دارد که استان البرز به لحاظ پتانسیل های معدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با توجه به رشد قیمت مواد معدنی فلزی امکان فعال نمودن این معادن است .
مهندس سیفی می افزاید : بخش مصالح ساختمانی با اختصاص 70 درصد معادن استان بخش اعظم معادن استان را به خود اختصاص داده است.
وی می گوید:بعد از مصالح ساختمانی، مواد معدنی غیرفلزی 26 درصد و مواد معدنی فلزی چهار درصد از معادن استان را شامل می شوند.
رییس اداره امور معادن استان البرز می افزاید : هم اکنون 74 معدن دارای پروانه بهره برداری و 57 مجوز برداشت شن و ماسه رودخانه ای در استان وجود دارد که از این تعداد 54 معدن فعال ، 73 معدن غیر فعال و 5 معدن در حال تجهیز و آماده سازی کارگاه برای شروع فعالیت است.
سیفی می گوید : هم اکنون 30 پروانه اکتشاف و 11 گواهی کشف جاری در استان موجود است که 90درصد آن مربوط به مصالح ساختمانی است.
معاون صنایع و معادن استان البرز نیز می گوید: پس از ابلاغ قانون اصلاح قانون معادن و واگذاری معادن شن و ماسه رودخانه ای و خاک رس از استاندار البرز به سازمان صنعت، معدن و تجارت و پس از انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با طرح پروژه ساماندهی معادن شن و ماسه رودخانه ای و تخصیص اعتبار در حال ساماندهی معادن شن و ماسه رودخانه ای استان است.
مهندس امامی پور می افزاید : تعداد افرادی که به صورت مستقیم در معادن مشغول به فعالیت هستند 1547 نفر و میزان استخراج واقعی مواد معدنی در استان در پایان سال93 برابر 6 میلیون و 820هزارو 233 تن بوده است.
وی می گوید: استان البرز دارای 24 معدن متروکه است که اجازه فعالیت ندارند زیرا با توجه به وجود پتانسیل های فلزی و مواد معدنی غیر فلزی طبقه دو و نبود اطلاعات اکتشافی و استخراجی باید در صورت ادامه فعالیت کارهای لازم برای ایجاد و بازدهی آنها انجام پذیرد.
مدیرکل اداره محیط زیست استان البرز هم می گوید : با توجه به اینکه بیشتر معادن موجود در استان شن و ماسه است می توان گفت بخشی کوچک از گرد و غبار ها موجود در هوای استان از این معادن نیز است.
محمدی می افزاید: معادن شن و ماسه باید از سیستم نم پاش و بازچرخانی آب استفاده کنند تا هم از انتشار گردو غبار شن و ماسه جلوگیری شود و هم در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی می گوید: استان البرز محدودیت بسیار زیادی در منابع آبی دارد و معادن شن و ماسه بسیار آب مصرف می کنند و این مسئله به نفع استان نیست.
وی می افزاید : با تراکم 10 برابر میانگین جمعیت استان نسبت به کشور و وضعیت زیست محیطی استان در حوزه آب خیزداری رودخانه کرج و طالقان مناسب معادن نیست.
محمدی تاکید می کند : معادن باعث تخریب منابع طبیعی و چشم اندازهای طبیعی در استان هستند و باعث فرسایش خاک و طغیان سیلاب هستند.
امیدواریم که قوانینی اتخاذ شود که استان هم در حوزه معادن مستعد شود و هم با اجرای درست قوانین زیست محیطی به طبیعت دچار خسارت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید