88187

عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران به دنیای معدن خبرداد:

اکتشاف در جهان تابعی از بازار است

دنیای معدن -افزایش تقاضا در بازارهای جهانی افزایش تکاپو در بخش معدن را به همراه دارد. این تکاپو در تمامی حوزه های معدن از اکتشاف تا بهره برداری و فرآوری دیده می شود. اما بدون شک رونق بازار محصولات معدنی تمایل فعالان این بخش برای اکتشاف بیشتر را به دنبال دارد.

صبا نمایشی- در گفتگوی اختصاصی خبرنگار دنیای معدن با عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، ناصر عابدیان درباره وضعیت اکتشاف در آینده اظهار کرد: رشد و توسعه اکتشاف در بخش معدن رابطه ای مستقیم با میزان مصرف در صنایع دارد. هر میزان مصرف مواد معدنی در صنایع افزایش پیدا کند نیاز به مواد معدنی نیز با رشد مواجه می شود که در نتیجه این موضوع اکتشاف توسعه پیدا می کند.

ناصر عابدیان افزود: در واقع یک رابطه ریاضی و آماری بین عرضه و تقاضا وجود دارد، به این معنا که هر میزان تقاضا در بازار افزایش یابد به همان نسبت عرضه نیز رشد خواهد کرد. این اتفاق در بخش معدن منجر به افزایش عملیات اکتشاف می شود. اما موضوع این است که آیا عملیات های اکتشاف با افزایش تقاضا باید به روش های سنتی و هزینه بر گذشته انجام شود یا باید شاهد یک تحول اساسی در این عملیات ها باشیم. بدون شک فعالیت های اکتشافی باید با تحولی اساسی انجام شود.

وی ادامه داد: در پی افزایش تقاضا در بازارهای جهانی باید عملیات های اکتشافی در کوتاه ترین زمان و با هزینه ای کمتر انجام شود. برای اجرایی شدن این موضوع نیازمند تکنولوژی های جدید در بخش معدن هستیم و باید در این زمینه خودمان را به روز کنیم. با در اختیار داشتن تکنولوژی های جدید می توان زمان و هزینه را کاهش داد.

به گفته عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در سال های گذشته عملیات های اکتشافی ایران در سطح به مقدار زیادی افزایش پیدا کرد. این موضوع در 2دهه اخیر با تحول در بازار مواد معدنی بخش خصوصی و دولتی مایل به انجام عملیات های اکتشافی شدند که عمده آنها در سطح صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل، در گام اول باید دیدگاه ها کمی تغییر کنند و توجه به اکتشافات در عمق افزایش پیدا کند. البته این موضوع نیازمند دستگاه و نرم افزارهای ویژه است. در حال حاضر به طور متوسط ذخایر معدنی ایران تا عمق 300-350 متری اکتشاف شده اند، این در حالی است که باید دامنه شناخت مواد معدنی را افزایش داده و به عمق بیش از 1000متر برویم.

عابدیان تاکید کرد: اکتشافات سطحی در چند سال گذشته باعث شده مواد معدنی کم عیار به عنوان باطله در کنار معادن دپو شوند در حالی که این مواد تا میزانی که پتانسیل در اختیار دارند باید از آنها استفاده کنیم.

به گفته عابدیان، به طور کلی اکتشاف در جهان تابع بازار است. به طوری که امروز با تغییرات ایجاد شده در بازار مواد معدنی شاهد افت اکتشافات جهانی هستیم. البته این موضوع به طور دائمی نبوده و در آینده میزان مصرف دوباره با رشد مواجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید