87799

ذرات معلق هوا در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس لحظه ای پایش می شود

دنیای معدن -با نصب سامانه پالایش لحظه ای آلایندگی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، میزان آلاینده های زیست محیطی این منطقه به صورت 24 ساعته اندازه گیری می شود.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، هوشنگ سیوندی پور، سرپرست مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان این مطلب گفت: موضوع پایش و کنترل آلایندگی ناشی از فعالیت واحدهای مستقر در بخش تولید و عملیات تخلیه و بارگیری با تبعیت از استاندارد های خاص و قابل اعتماد زیست محیطی از سال 91 در این منطقه دنبال می شود اما از سال 93 پس از پیگیری و اخذ مجوزهای مربوطه و انجام مناقصه خرید تجهیزات، نسبت به خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا اقدام شد.
وی ادامه داد: ایستگاه سنجش هوا در این سیستم، غلظت ذرات معلق و گازهای آلاینده شامل دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، منو اکسید کربن، ازن، ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون و سایر پارامترهای هوا شناسی نظیر دما، فشار، رطوبت، جهت، سرعت باد و نیز میزان بارندگی را می سنجد.
سیوندی پور تصریح کرد: با استفاده از سامانه پایش جدید - که حدود 45 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است- می‌توان به صورت لحظه‌ای از وضعیت آلایندگی هر واحد صنعتی اطلاع یافت و دیگر نیازی به مراجعه مستقیم کارشناسان برای اندازه ‌گیری نخواهد بود.
وی افزود: اکنون صنایع مختلف می توانند در کل ساعات شبانه‌روز میزان آلایندگی احتمالی را اندازه گیری کنند و در صورت بالا رفتن آن از حد مجاز، اقدامات لازم را برای اصلاح و تعمیر تجهیزات آلاینده انجام دهند.
سرپرست مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره طرح های زیست محیطی در حال اجرای این منطقه گفت: برای بررسی میزان گرد و غبار منطقه نیز با دانشگاه شریف یک طرح تحقیقاتی انجام شد که در صورت بالا رفتن میزان گرد و غبار از حد مجاز، به شرکت های مستقر اطلاع داده شود تا نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. همچنین در این خصوص با یکی از شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره و قرارداد شده که سیستم جمع آوری گرد و غبار محیطی نصب شد.
وی ادامه داد: به شرکت های فولادی مستقر در منطقه اعلام شده تا فاضلاب صنعتی و پساب ها را تصفیه کنند. افزون بر این، در برنامه امسال ما، احداث یک یا 2 تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب بهداشتی منطقه و استفاده از آن در مصارف کشاورزی و فضای سبز مورد نظر است. مذاکراتی هم با مسئولان شهری صورت گرفته تا فاضلاب شهری بندرعباس به منطقه منتقل شده و پس از تصفیه، به عنوان آب کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
سیوندی پور خاطرنشان کرد: اواخر امسال یا اوایل سال آینده، سیستم پایش لحظه ای آلایندگی در سایت شمالی منطقه ویژه نصب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید