87548

گفتگوی اختصاصی با مدیر امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران:

مواد معدنی آب های آزاد در قلمرو کشورهای پیشرو

دنیای معدن -تمایل برای بهره برداری از منابع معدنی موجود در بستر دریاها با کاهش عیار و ذخایر برخی معادن رو به افزایش است. البته در این میان باید به این نکته اشاره داشت که بهره برداری از ذخایر موجود در بستر دریاها نیازمند تکنولوژی ها و فناوری های جدید است.

صبا نمایشی- طبق آخرین مطالعات شرکت بهره برداری معادن دریایی کانادا استخراج مس از کف دریا نسبت به استخراج سنتی آسیب کمتری به زیست بوم و حیات طبیعی وارد می کند.

این شرکت معدنی که پروژه های استخراج کف اقیانوس ها را اجرا می کند در گزارش خود اضافه می کند که تقاضای جهانی برای مس همزمان با رشد اقتصاد جهانی، افزایش عرضه انرژی های تجدید پذیر( باد، آب، انرژی امواج و جذر و مد) و افزایش مصرف لوله های مسی در صنایع الکترونیکی و ارتباطات رو به افزایش است.

در واقع افزایش تقاضا برای مس می تواند انگیزه بهره برداری از منابع موجود در بستر دریاها را افزایش دهد.

مدیر امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن درباره بهره برداری از ذخایر موجود در بستر دریاها اظهار کرد: باید در ابتدا به این نکته اشاره کرد که ��" از کره زمین را آب فرا گرفته است از سویی دیگر آن دسته از اتفاقاتی که در خشکی را شکل گرفته است در دریاها نیز رخ داده و برخی از مواد معدنی در پوسته های اقیانوس ها تشکیل می شود.

بهروز برنا ادامه داد: شکی در حضور مواد معدنی همچون منگنز، مس و... در بستر دریاها نیست اما دست یافتن و بهره برداری از این مواد نیازمند تکنولوژی ها و ابزارهای خاص خواهد بود. در حال حاضر کشورهای مختلفی با در اختیار داشتن تکنولوژی های جدید به این بخش ورود پیدا کرده اند .

به گفته وی، ذخایر بسیار خوبی از مواد معدنی در بستر دریاها قرار گرفته است اما نکته مهم آن است که هزینه بهره برداری از ذخایر موجود در دریاها قابل مقایسه با ذخایر موجود در قاره ها نیست.

مدیر امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در ادامه با اشاره به فعالیت های دریایی ژاپن تصریح کرد: کشور ژاپن به دلیل در اختیار داشتن مساحت خشکی کم و همچنین دارا بودن صنایع مدرن و هایتک مجبور به دنبال بهره برداری از مواد معدنی موجود در بستر دریاها و اقیانوس ها است. در واقع انگیزه آنها برای بهره برداری از این ذخایر نسبت به کشوری همچون ایران که مساحت خشکی بیشتری در اختیار دارد بیشتر است.

برنا تاکید کرد: امروز کشورهایی که برای بهره برداری از ذخایر معدنی به آبهای آزاد ورود پیدا کرده اند بدون شک ان قلمرو ها را از آن خود خواهند کرد. به همین دلیل اکتشاف در قطبین به ویژه قطب جنوب رو به افزایش است.

به گفته برنا، با توجه به اهمیت این موضوع توسعه مطالعات این بخش در سازمان زمین شناسی هدف گذاری شده است که علاوه بر آب های موجود در کشور به آب های آزاد نیز بتوان ورود پیدا کرد. البته ورود به این بخش نیازمند کشتی ها و تکنولوژی های نوین خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: منابع معدنی موجود در دریاها نسبت به ذخایر خشکی از غنی شدگی بیشتر برخوردار هستند اما به اعتقاد بنده در حال حاضر که ذخایر مس فراوانی در کشور وجود دارد برداشت از این ذخایر توان رقابتی چندانی در بر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید