86311

قوانین محیط زیست برای معدنکاران شفاف باشد

دنیای معدن -بدون شک فعالیت های معدنی به ویژه اکتشاف و استخراج با تخریب محیط زیست همراه است به همین دلیل تا به امروز بخش معدن درمقابل بخش محیط زیست قرار گرفته است. در صورتی که شفاف بودن قوانین محیط زیست می تواند میزان تخریب محیط زیست را به حداقل برساند.

صبا نمایشی- عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن درباره مشکلات زیست محیطی در فعالیت های معدنکاری اظهار کرد: ضوابط درباره حقوق محیط زیست باید به درستی اجرا شود تا تخریب محیط به حداقل برسد. البته باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت معدن کاری بدون تخریب نخواهد بود اما سازمان محیط زیست نمی تواند مانع از فعالیت های معدنکاری شود.

محمد جعفر صادقی پناه ادامه داد: متاسفانه قوانین در حوزه محیط زیست شفاف و روشن نیست، معدنکار باید با محیط زیست هماهنگ باشد تا میزان تخریب کاهش پیداکند. حتی اگر هزینه های اکتشاف و استخراج نیز افزایش یابد معدنکار موظف به رعایت قوانین محیط زیستی خواهند بود.

وی درباره مشکلات پیش روی معدنکاران در حوزه محیط زیست اظهار کرد: مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد اما متاسفانه ممانعت های که وجود دارد بیشتر به شکل سهم خواهی بوده و کمتر حفظ محیط زیست در آنها دیده می شود. البته در این میان نیز برخی موانع تنها برای حفظ محیط زیست است که باید با همکاری و هم سو شدن بخش معدن و محیط زیست حل شود.

صادقی پناه ادامه داد: در حال حاضر مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد که سازمان نظام مهندسی معدن باید انسجام در این بخش را ایجاد کند.

وی در پایان درباره راهکارکلی مشکلات بخش معدن اظهار کرد: باید نقشه راه در بخش معدن مشخص شود. متاسفانه ما استراتژی مشخصی دراختیار نداریم تا دولت و بخش خصوصی به آن معتقد بوده و طبق آن عمل کنند. اصلی ترین اقدام ایجاد استراتژی و حرکت طبق ان است.

دیدگاهتان را بنویسید