86279

شروع برنامه آموزش ایمنی کارگران معادن بخش خصوصی در 7 استان کشور

دنیای معدن - طرح آموزش ایمنی برای کارگران معدنی امسال در 7 استان به صورت آزمایشی برگزار می شود.

به گزارش دنیای معدن،‌ مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اعلام این خبر در نشست هم اندیشی مدیران آموزش سازمان‌های صنعت معدن و تجارت کشور و ایمیدرو گفت: این طرح با همکاری سه جانبه ایمیدرو،‌ سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار خواهد شد و هدف آن ارتقای سطح مهارت‌های ایمنی کار برای کارگران معادن بخش خصوصی است.
شمس‌الدین سیاسی‌راد تصریح کرد: پس از پایان دوره به شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا شده و در نظر است در آینده بر مبنای این گواهی مجوز صلاحیت اشتغال در معادن صادر شود. به طوری که کارفرمایان به منظور ایمنی منابع انسانی،‌ تنها دارندگان این مجوزها را در بخش کارگری به کار گیرند.
وی با بیان اینکه حدود100 هزار کارگر در این طرح تحت آموزش‌های ایمنی قرار می‌گیرند ادامه داد: پس از اجرای آزمایشی طرح در 7 استان سایر استان‌های کشور نیز زیر پوشش این برنامه قرار می‌گیرند تا معادن کوچک و متوسط زیرزمینی به ویژه معادن زغالسنگ که با بیشترین چالش در آموزش ایمنی انسانی مواجه هستند، شاهد ارتقای سطح ایمنی شوند.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در عین حال اجرای چنین برنامه‌ای را در راستای اجرای قوانین کشور از جمله الزامات اجرایی اصل 44 قانون اساسی در زمینه توانمندسازی بخش خصوصی ذکر کرد.
وی در ادامه سخنانش به این نکته اشاره کرد که اگر قرار است اتفاق مثبتی برای ارتقای شاخص‌های توانمندسازی منابع انسانی بخش معدن و صنایع معدنی کشور رخ دهد باید از سطح بنگاه‌ها شروع شود و اظهار داشت:‌ متاسفانه در 10 سال گذشته شاهد اجرای طرح‌های آموزشی به صورت مستمر و منسجم نبوده‌ایم و اطمینانی از اثربخشی این دوره‌ها نداریم. وی افزود: شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصاد ایران در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و کشور ما در ارزیابی سال 2013 از میان 148 کشور در رتبه 82 قرار دارد.
سیاسی راد با تاکید بر اینکه آموزش باید به تغییر نگرش و رفتار منجر شود و اثربخشی داشته باشد تصریح کرد: آموزش و توسعه یادگیری در سطوح کارگری،‌ عوامل فنی و مدیریتی از پیش‌نیازهای اصلی توسعه و توانمندسازی منابع انسانی بخش محسوب می‌شود.
وی از تدوین برنامه‌های جامع آموزشی و توجه ویژه بهره‌وری منابع انسانی خبر داد و گفت: با اجرای این برنامه‌ها به دنبال افزایش توانمندی‌های منابع انسانی و مدیریتی و امداد بنگاه‌های خصوصی هستم.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو همچنین خبر داد که به دلیل اجرای موفق کارگاه آموزشی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه به کارشناسان کشورهای عضو اکو در سال گذشته توسط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، این کارگاه با ابعاد وسیعتر در سال جاری نیز برگزار خواهد شد.
سیاسی راد یادآور شد: بر اساس تبصره 5 ماده 14 قانون معادن، شرکت‌هایی که در 5 بخش اکتشافات،‌ بهینه‌سازی روش‌های استخراج،‌ بهره وری،‌ محیط زیست و تحقیق و توسعه فعالیت داشته باشند از معافیت 20 درصدی در پرداخت حقوق دولتی معادن بهره‌مند می‌شوند. وی افزود: کارگروهی هم اینک مشغول تدوین پیش‌نویس دستورالعمل این معافیت برای ارایه به وزارت صمت هستند.
وی درباره عملکرد ایمیدرو در همکاری با سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها گفت: از سال 82 تا کنون 2187 دوره آموزشی برای 46 هزار و 980 نفر برگزار شده است. وی ادامه داد: در این سال‌ها یک میلیون و 298 هزار نفر ساعت آموزش دیده‌اند.
دکتر جزایری کارشناس ارشد آموزش ایمیدرو در این نشست نیز با برشمردن تفاوت‌های شاخص‌های رقابت‌پذیری ایران با سایر کشورها گفت: آمار جهانی نشان می‌دهد که 75 درصد از سرمایه‌گذاری‌های آموزش مربوط به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی است. به گفته وی در این کشورها 141 میلیارد دلار برای آموزش صرف شده است در حالی که این رقم در آسیا به 31 میلیارد دلار می‌رسد.
جزایری تصریح کرد: در دنیا 44درصد از دوره‌های آموزشی برای کارکنان،‌ 49 درصد برای مشتریان و 7 درصد نیز برای سایر گروه‌ها دوره برگزار می‌شود.
وی رتبه کیفیت نظام آموزشی ایران در بین 148 کشور دنیا را 108 اعلام کرد و گفت: ایران هم اینک در حال گذار از مرحله تولید مبتنی بر معادن به کارایی است و فاصله زیادی برای رسیدن به مرحله نوآوری و خلاقیت دارد. به گفته وی قوانین دست و پاگیر،‌ تحریم‌ها،‌ ظرفیت پایین نوآوری و کمبود نیروی کار ماهر از مشکلات ارتقای توانمندسازی منابع انسانی در ایران است.
کارشناس ارشد آموزش ایمیدرو به مدل استاندارد ملی در حوزه آموزش و بهره‌وری اشاره کرد و اظهار داشت: دراین مدل نگرش راهبردی به منابع انسانی حاکم است و عوامل دیگری همچون مشارکت در توسعه فرهنگ یادگیری،‌ جامعیت و استمرار،‌ تعامل سیستمی و تمرکز بر نتایج ارزش آفرین به عنوان رئوس این استاندارد محسوب می‌شوند.
در ادامه دکتر پیرصاحب معاون آموزشی دانشگاه صنایع و معادن در این هم اندایشی با بیان اینکه رسالت‌های آموزشی ایمیدرو و این دانشگاه مکمل یکدیگر هستند اظهار داشت: برای ارتقای جایگاه رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی ایران باید از طریق توانمندسازی کارکنان و ارتقای دانش مدیریت بنگاه‌های معدنی و صنعتی اقدام کرد.
وی رسالت دانشگاه صنایع و معادن را ارتقای مهارت و دانش مدیران معدنی و صنعتی ذکر کرد که در نظر است با توسعه همکاریهای ایمیدرو و دانشگاه صنایع و معادن به این امر مهم پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید