86241

افزایش قیمت محصولات صنعتی به بهانه گرانی سوخت ممنوع است

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد افزایش قیمت محصولات واحدهای صنعتی به بهانه گرانی سوخت ممنوع است.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا نعمت زاده امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت طرح 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی با حضور در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی در مورد این طرح پرداخت و اظهار داشت: اواخر سال 92 به همراه رئیس جمهور سفری را به سیستان و بلوچستان انجام دادیم. در آن سفر دو پروژه در بخش وزارت صنعت به تایید رسید تا سازمان ها توسعه ای به همراه بخش خصوصی فعالیت های عملیاتی آنها را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از این طرح ها احداث مجتمع بزرگ فولادی در جنوب استان و در منطقه آزاد چابهار بود، افزود: امروز خوشبختانه شاهد امضای قرارداد اجرایی این پروژه هستیم در این قرارداد به اتفاق شرکت فولاد مکران چابهار و شرکت ایر پک که سابقه طولانی در احداث واحدهای فولادی دارد، قرارداد با 130 میلیون یورو از بخش ارزی و ریالی امضا خواهد شد.

نعمت زاده تصریح کرد: در این طرح سرمایه گذاران تعهد کرده اند، بخشی از این منابع مورد نیاز را خود و بخش دیگر را از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین نمایند، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این میان قول هایی را برای پیگیری دریافت منابع این طرح از صندوق توسعه ملی داده است.

وی با بیان اینکه زمان پیش بینی شده برای عملیاتی شدن این طرح حدود 30 ماه است، افزود: اما امیدواریم دوستان در زمان کمتری که خود یک رکورد محسوب می شود، اجرای پروژه های عمده فولادی را انجام دهند.

وزیر صنعت در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه پیش از این طرح های فولادی گاهی تا 10 سال زمان روبه رو بود ، گفت: اخیرا با تلاش های دولت ال سی های برخی از طرح های فولادی گشایش پیدا کرده است. این امر البته اثرات مثبتی بر توسعه اقتصادی کشور نیز خواهد گذاشت. امیدواریم مواد اولیه این واحدها را نیز از خود استان ها در قالب طرح های اکتشافی تامین کنیم، اگر هم در این میان با کمبودی روبه رو شویم کسری های خود را از منابع دیگر تامین خواهیم کرد.

نعمت زاده در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه فولاد یک زنجیره ممتد و به هم مرتبط است، اظهار داشت: از سنگ آهن شروع و با روش های صنعتی به کنستانتره تبدیل و به گندله و آهن اسفنجی تبدیل خواهد شد و بعد سرب و نورد خواهد شد. بنابراین مشکلات فعلی این است که زنجیره طرح های فولادی کامل نشده و این امر باعث می شود متاسفانه واحدها منابع اولیه مورد نیاز خود را که سنگ آهن است صادر نمایند. انشاءالله ظرف یکی دوسال آینده زنجیره تامین فولاد تاکمیل و مانع صادرات آهن اسفنجی خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید