86239

هشدار مدیرعامل چادرملو نسبت به تعطیلی صنایع معدنی در کشور

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان گفت: در فروردین و اردیبهشت امسال میزان تولید گندله در این کارخانه از مرز ۵۹۶ هزار تن گذشت.

به گزارش دنیای معدن و بنابر اعلام این شرکت، محمود نوریان افزود: میزان تولید گندله طی مدت مشابه سال ۹۳ در این واحد تولیدی ۴۹۲ هزار تن بود که افزایش ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس همین گزارش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، بزرگ ترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن در کشور است که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی و نیز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندله تولید می کند.

مدیر عامل افزود: با وجود توسعه صنایع فولاد سازی کشور در سال های اخیر، این توسعه متوازن نبوده و صنایع معدنی و تولید کننده کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی قادر به تامین نیاز کارخانجات فولاد سازی داخل کشور نیستند و هنوز بخشی از گندله مصرفی فولاد سازان از خارج از کشور وارد می شود.

نوریان گفت: بر اساس سند چشم اندازه توسعه، تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن برسد، شاید بتوان تولید فولاد را با توجه به واحدهای موجود به این رقم رساند اما با مواد اولیه وارداتی امکان پذیر است.

به گفته وی طبق برنامه تدوین شده سند چشم انداز، میزان تولید گندله کشور در سال ۹۳ باید بالغ بر ۳۳ میلیون تن بود در حالیکه بر اساس امار منتشره، کل تولید گندله در سال گذشته ۲۱ میلیون تن گزارش شده است.

نوریان، علت نامتوازن بودن توسعه صنایع معدنی با صنایع فولادی در کشور را عدم حمایت از معدنکاران و نیز برخی قوانین و ضوابط بهره برداری از معادن دانست و گفت: موانع موجود در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاران را بی انگیزه کرده است، حتی بخشی از فعالان حال حاضر در این صنعت بدلیل هزینه بالای تولید و قیمت پایین محصول و عدم حمایت دولت توان ادامه فعالیت را ندارند و در حال تعطیلی شدن هستند.

وی ضمن در خواست از مسوولان و تصمیم گیرندگان در اقتصاد کشور برای ایجاد تسهیلات لازم و رفع برخی موانع موجود، افزود: مطمئناً هر جا امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد، موج سرمایه گذاری ها به آن سمت خواهد رفت، لذا برای توسعه صنایع معدنی کشور و تشویق سرمایه گذاران باید مقررات و قوانین اثر بخش و تقویت کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید