86203

کرباسیان : دولت در حد توان به ثبات بازار کمک می کند

دنیای معدن - معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: برای تحقق اهداف سند چشم انداز در صنعت فولاد یعنی رسیدن به 55 میلیون تن ظرفیت فولاد باید به حوزه اکتشاف و سنگ آهن بیشتر توجه شود.

به گزارش دنیای معدن، دکتر مهدی کرباسیان در دیدار با رییس و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: سازمان توسعه معادن از حدود یک و نیم سال گذشته در بخش اکتشاف معادن حضور فعالتری پیدا کرده است.
وی با اشاره به طرح جامع فولاد ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که اکنون در گندله، کنسانتره ، آهن اسفنجی و شمش توازن وجود ندارد لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با حمایت از اجرای پروژه های گندله سازی کمبودها را برطرف کند.
کرباسیان اظهار کرد: در حال حاضر اجرای طرح های فولادی کوچک از نظر اقتصادی قابل رقابت نیست و کشور چین احداث کارخانه های فولادی با ظرفیت 20 میلیون تن را در برنامه قرار داده است.
همچنین نکته ای که در طرح جامع فولاد نیز مطرح شده ، این است که محل احداث کارخانه های فولاد باید در مکان هایی باشد که زیرساخت های لازم وجود داشته باشد و برای سهولت در کار واردات مواد اولیه و صادرات محصولات در نزدیکی آبهای آزاد به اجرا درآیند.
رییس هیات عامل ایمیدرو به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و تاثیر آن در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: این مسئله اداره واحدهای فولادی و همچنین طرح های توسعه صنعت فولاد را با مشکل مواجه کرده و به دلیل نقش مهم فولادی ها در اقتصاد کشور، نگران کننده است.
کرباسیان افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو دو اقدام با مشورت با فولادسازان بخش خصوصی شامل اعمال افزایش نرخ تعرفه واردات فولاد و فراهم کردن ساز و کارهای افزایش ظرفیت فولاد از طریق واردات گندله که اکنون این تدابیر عملیاتی شده و اثرات مثبتی داشته است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: برخی از مشکلات صنعت فولاد مانند نرخ سود تسهیلات بانکی هم برای فولادسازان دولتی و خصوصی و یا واحدهای کوچک و بزرگ مشترک است. البته فرایند تصمیم گیری ها در باره صادرات و فولاد قدری زمان بر است اما با این وجود دولت تلاش می کند در حد توان به ثبات بازار کمک کند.
در این نشست امیر صباغ مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: تولید فولاد جهان درماه آوریل در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 1.7 درصد کاهش یافته و فقط تولید فولاد کشورهای ایران و هند روند رو به رشدی دارند.
امیر خرمی شاد معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز اظهار کرد: با اعمال نرخ تعرفه واردات فولاد، واردات فولاد کاهش یافته است.
وی افزود: در شرایط فعلی، دولت باید به حمایت از تولیدکنندگان فولاد ادامه دهد.
علیرضا بنکدار مدیر صنایع معدنی ایمیدرو نیز گفت: در تولید فولادهای کیفی به دلیل داشتن حاشیه سود بیشتر، می توانیم بهتر رقابت کنیم لذا ورود ما به تولید فولادی کیفی ضروری است.همچنین مطالعات بازار به صورت دقیق تر عمل شود.
بهرام سبحانی رییس هیات مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل فولادمبارکه نیز در این نشست گفت: وضعیت بازار جهانی فولاد در یک سال گذشته قیمت ها را به شدت کاهش داده به طوری که با تعرفه 20 درصدی هم ، تولید فولاد در کشور مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: در ایران طی چهار سال گذشته علاوه بر روند افزایشی قیمت برق و گاز شاهد نرخ سود تا 30 درصدی برای تسهیلات بانکی هستیم که بر قیمت تمام شده تولید فولاد تاثیرگذاشته و سبب شده تا واحدهای فولادی با میانگین حدود 60 درصد ظرفیت کار کنند.
سبحانی، چالش های پیش روی فولادسازان را شامل بلااستفاده بودن ظرفیت های قابل عرضه محصولات نهایی ، شرایط حاکم بر بازار به دلیل پایین بودن قیمت محصولات وارداتی و همچنین بالابودن هزینه های تمام شده تولید برشمرد.
وی پیشنهاد کرد: افزایش نرخ تعرفه های واردات، حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات فولادی، تعدیل قیمت سنگ آهن، تثبیت هزینه های مرتبط با حامل های انرژی ، اعمال استانداردهای اجباری محصولات وارداتی، پیش بینی مشوق های صادراتی ، ارائه تسهیلات کوتاه مدت صادراتی و همچنین انعقاد پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای بین دولت ها برای تسهیل صادرات به اجرا گذاشته شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اظهار کرد: رکود صنعت ساختمان، صنعت فولاد را به شدت دچار مشکل کرده و در شرایط کنونی ، پیشنهاد ما افزایش نرخ تعرفه های واردات شمش و مقاطع فولادی است.
سیدرسول خلیفه سلطانی با بیان اینکه تولید فولاد طی سال های اخیر رشد سالانه 7 درصد را تجربه کرده است، افزود: اگر روند تولید فولاد حتی در حد سالانه 2 درصد هم ادامه یابد، برای صنعت فولاد مطلوب است.
وی بر لزوم حمایت جدی مسئولان ذیربط از صنعت فولادتاکید کرد و گفت: برای تداوم حیات صنعت فولاد کشور باید صادرات فولاد ادامه یابد و صادرکنندگان تشویق شوند.
خلیفه سلطانی ادامه داد: برای کاهش هزینه تمام شده ، باید قیمت تمام شده فولاد در زنجیره آن ( از آهن اسفنجی تا محصول نهایی) رعایت شود.
وی همچنین تلاش برای افزایش تولید فولادهای کیفی را موردتوجه قرار داد و افزود: در جهان 15 درصدتولیدات فولاد را فولادهای کیفی تشکیل می دهد در حالی که این رقم در ایران 3 درصد است.
بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: صنعت فولاد ایران در بخش های دولتی و یا خصوصی مشکلی برای تولید ندارند اما عوامل بیرونی این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است که از جمله آنها می توان به تغییرات نرخ حامل های انرژی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و همچنین نوسانات نرخ ارز اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید