86188

قیمت سنگ آهن به بیش از 60 دلار رسید

دنیای معدن - قیمت سنگ آهن روز سه شنبه با 2 درصد افزایش درخارج از بندر کینگدائوی چین به بالای 60 دلار در هر تن رسید.

به گزارش سایت خبری کیتکو، سنگ آهن با عیار 62 درصد به 61.18 دلار در هر تن رسید که 3.5 درصد افزایش را نسبت به روز جمعه گذشته نشان می دهد.


قیمت سنگ آهن هفته گذشته به 57.12 دلار در هر تن کاهش یافت و پیش بینی می شود که قیمت این ماده معدنی بالقوه به زیر 45 دلار در هر تن در نیمه دوم امسال کاهش پیدا کند.
قیمت سنگ آهن در ماه آوریل به 47.08 دلار در هر تن تنزل پیدا کرد.


یک تاجر سنگ آهن مقیم شانگهای می گوید: دلیل افزایش اخیر قیمت سنگ آهن کاهش عرضه به فولادسازان چین بوده است. از میزان موجودی سنگ آهن در انبارها کاسته شده و تقاضای کنونی را پوشش نمی دهد اما پیش بینی می شود که شاید به طور موقت این کمبود در هفته جاری با رسیدن محموله های جدید در بندر جبران شود.


تحلیلگران پیش بینی می کنند که تقاضای فولاد در چین ضعیف تر شود چون فعالیت ساختمانی کندتر می شود که باعث خواهد شد بعضی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در اوایل این ماه تولیداتشان را متوقف کنند که می تواند موجب کاهش قیمت سنگ آهن شود.


هفته گذشته قیمت های فولاد در ظرف 12 سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسید چون چین و برزیل (واله) اعلام کردند که با وجود بازار اشباع شده سنگ آهن بیشتری را به بازار عرضه خواهند کرد.


تحلیلگران پیش بینی می کنند که تولد فولاد در چین در ماه مه یا ژوئن به اوج سالانه خود خواهد رسید بنابر این افزایش اخیر قیمت ها در کوتاه مدت از بین خواهد رفت. این افزایش قیمت به دلیل عوامل کوتاه مدت است.


بدون شک شاهد چنین نوساناتی در ظرف دو سه ماه آینده خواهیم بود و به نظر نمی رسد که این قیمت ها پایدار باقی بماند. علاوه بر این این افزایش قیمت را می توان به توقف عرضه یا تولید در ماه آوریل نسبت داد و بخصوص با مشکلات بارگیری ریوتینتو در بندر و کاهش غیرمنتظره محموله ها در بازار نقد مرتبط است.


درگیری شرکت فورتسکیو با رقبای داخلی آن کاملا به ضرر این شرکت تمام شده و در حقیقت منتهی به شکل گیری مجدد و مهیج هزینه تولید وآله شد. به هر صورت این افزایش یکشبه به نفع شرکت های معدنی بزرگ مانند بی.اچ.پی و ریوتینتو بخصوص فورتسکیو شد که پس از سقوط قیمت سنگ آهن قیمت سهام آن بشدت افت پیدا کرد. اما در این هفته وضعیت شرکت با افزایش قیمت سنگ آهن بهبود یافت به طوری که قیمت سهام با 2.8 درصد افزایش در روز دوشنبه به 2.17 دلار رسید.

دیدگاهتان را بنویسید