86175

سقوط دو مرحله‌ای اونس

دنیای معدن -عوامل کاهشی که روز دوشنبه به دلیل تعطیلی بیشتر بازارهای مهم بین‌المللی نتوانسته بودند اثرگذار شوند، روز سه‌شنبه باعث سقوط اونس طلا به کانال 1100 دلار شدند. این داستان با از راه رسیدن آمار بد از میزان سفارش‌های کالای بادوام آمریکا در ماه آوریل کامل شد تا اونس به سقوط خود در کانال پایین‌تر ادامه دهد.

این داستان با از راه رسیدن آمار بد از میزان سفارش‌های کالای بادوام آمریکا در ماه آوریل کامل شد تا اونس به سقوط خود در کانال پایین‌تر ادامه دهد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با 18 دلار افت به قیمت 1205 دلار رسیده بود، تا آخر وقت دوشنبه نزدیک همان قیمت ماند، اما روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1187 دلار رسید.

آنچه بیش از هر چیزی بازارهای جهانی را درگیر خود کرده است، اثر سخنان روز جمعه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو است. رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در سخنانی به این موضوع اشاره کرد که در صورتی که داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده خوب باشد، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی اقدام به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد.
روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص دلار از این مواضع سود برد تا ارزش دلار آمریکا بالا برود، همزمان کالاهای پایه از جمله طلا تحت فشار قرار گرفتند. تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به معنای رضایت نسبی مقام‌های فدرال رزرو از روند بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و همین امر به رشد دلار انجامیده است. همزمان افت بهای نفت نیز همسو با رشد شاخص دلار عمل کرده تا هر دو عامل خارجی مهم بازار فشار بر طلا را افزایش دهند. اونس روز سه‌شنبه را با ثبات نسبی آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت تا پیش بینی «دنیای اقتصاد» محقق شده باشد. جنت یلن روز جمعه تاکید کرد که فدرال رزرو احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد، اما این مساله بستگی به بهبود اوضاع بازار کار و افزایش نرخ تورم خواهد داشت. داده‌های تورمی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، خوب بود. فدرال رزرو آمریکا در 6 سال و نیم گذشته نرخ بهره را نزدیک به صفر ثابت نگه داشته و میلیاردها دلار نقدینگی را به شکل برنامه تسهیل کمی یا همان خرید اوراق قرضه به اقتصاد تزریق کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن هستند، اما افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن کم است. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که احتمالا فدرال رزرو در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش نخواهد داد، ولی احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر بسیار بیشتر خواهد بود.
روز سه‌شنبه دلار ایالات متحده در ادامه تاثیرپذیری از سخنان رئیس بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، به بالاترین ارزش خود در یک ماه گذشته رسید تا فشار روی طلا حفظ شود. فشار روی بازارهای سهام اروپا نیز ادامه داشت، اما این روند نتوانست کمک زیادی به طلا بکند. روز دوشنبه بازارهای سهام اروپا با افت شاخص‌ها روبه‌رو بودند چراکه علاوه‌بر سخنان یلن، خبر روز یکشنبه یونان مبنی‌بر احتمال پرداخت نشدن قسط بعدی این کشور و پیروزی حزب چپ گرای پودموس در اسپانیا واکنش نشان دادند. این واکنش روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت. همزمان نگرانی‌های اقتصادی درمورد یونان و اسپانیا باعث شد که یورو، ارز واحد اروپایی به کمترین ارزش خود در یک ماه گذشته برسد. افت ارزش یورو نیز دلیل دیگری برای فشار بر طلا شده است. بعدازظهر سه‌شنبه آمارهای مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که امکان پوشش آنها در این گزارش موجود نبود.
افت طلا در نخستین روز کاری جدی بازارها در هفته جاری در حالی اتفاق افتاد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدتی که در ابتدای هفته منتشر شده بود، اختلاف نظر حاضران و ناظران بازار را نشان می‌داد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 256 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 104 نفر معادل 41 درصد افزایش و 117 نفر معادل 46 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 35 نفر معادل 14 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند، اما در نظرسنجی از کارشناسان، 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 42 درصد کاهش و 6 نفر معادل 32 درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 26 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. فلز زرد هفته گذشته برای اولین بار در 4 هفته گذشته، با افت روبه‌رو شد تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای آخرین هفته ماه مه دچار تناقض شوند. کارشناسان ماه مه را ماه خوب طلا می‌دانند و هفته جاری آخرین هفته کاری ماه مه است. تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و ادامه رشد شاخص دلار می‌تواند باعث ادامه فشار روی طلا شود.

دیدگاهتان را بنویسید