86119

معدن بزرگ تولید مس در طارم امسال افتتاح می شود

دنیای معدن - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: عملیات احداث معدن بزرگ مس طارم در قزوین با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن ماده معدنی با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه اول امسال راه اندازی می شود.

به گزارش دنیای معدن، علی پرزحمت ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره صنعت استان قزوین گفت: با تاکید رئیس جمهور گام اساسی برای رفع موانع تولید در کشور برداشته شده و ضمن تعریف بسته های حمایتی با ابلاغ قانون رفع موانع تولید گامی اساسی برای حل مشکلات برداشته می شود.

این مسئول تصریح کرد: خوشبختانه این قانون توسط شورای نگهبان نیز تصویب و هفته قبل ابلاغ شده که با لحاظ شدن مسائل مختلف بیمه ای، مالیاتی، ارزی و بانکی در ۴۰ ماده امیدواریم گشایشی در کار صنایع ایجاد کند.

پرزحمت بیان کرد: یکی از موارد بسیار خوب در این قانون این است که محاسبه ارز که قبلا به روز بود از این پس مبنای محاسبه همان روز دریافت ارز است تا تولیدکننده دچار مشکل نشود.

مجوز احداث کارخانه فولاد در استان صادر نمی شود

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان قزوین تصریح کرد: با توجه به مشکلات کم آبی از این پس از صدور مجوز به واحدهایی که مصرف آب بالایی دارند و نیز آلوده کننده هستند جلوگیری خواهد شد و تنها صنایع، های تک، نانو، دانش بنیان در اولویت دریافت مجوز قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: از این پس با احداث صنایع فولادی در استان هم موافقت نخواهیم کرد زیرا این صنعت آب بر است و شرایط استان مناسب این واحدها نیست.

معدن مس طارم امسال افتتاح می شود

پرزحمت تصریح کرد: یکی از بزرگترین کارخانه های تولید مس در معدن طارم در حال راه اندازی است که این واحد بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل ساخت را بخوبی سپری می کند.

این مسئول یادآورشد: این واحد پس از سرچشمه بزرگترین معدن تولید مس کاتدی کشور خواهد بود که توسط بخش خصوصی در حال راه اندازی است که با افتتاح آن زمینه اتشتغال صدها نفر در منطقه فراهم خواهد شد.

پرزحمت گفت: برای راه اندازی این معدن بزرگ تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهارداشت: با پیگیری انجام شده امسال ۲۰ میلیارد تومان برای ادامه طرح اختصاص داده می شود که امیدواریم در شهریور ماه آماده افتتاح شود.

وی اضافه کرد: در این واحد سالانه ۱۰ هزار تن مس تولید خواهد شد و بیش از ۷۰ درصد دانش آن بومی است و در آینده یکی از واحدهای شاخص معدنی استان و کشور خواهد شد.

این مسئول گفت: با زون بندی محدوده ۶۵ معدن استان بزودی مزایده واگذاری معادن استان آغاز خواهد شد.

۱۰ واحد بزرگ صنعتی امسال راه اندازی می شود

پر زحمت از افتتاح واحدهای صنعتی مهم در استان هم خبرداد و تصریح کرد: امسال ۱۰ واحد بزرگ صنعتی در استان آماده بهره برداری شده که یا حضور مسئولان کشوری افتتاح خواهد شد که زمینه اشتغالزایی جمع زیادی از جوانان منطقه را فراهخم می کند.

وی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد شوینده ها و ۲۰ درصد کاشی و سرامیک کشور در استان قزوین تولید می شود و از مجموع ۱۰ کارخانه بزرگ شوینده کشوری هفت کارخانه در قزوین مستقر شده و فعال است.

این مسئول بیان کرد: در تولید شیشه داروی کشور هم با فعالیت پنج کارخانه که در سه شیفت کار می کنند حرف زیادی برای گفتنم داریم و امیدواریم با رفع موانع تولید بتوانیم این گونه واحدها را تقویت کرده و به اشتغال کشور کمک کنیم.

احداث شهرک ایران خودرو منتفی شد

پرزحمت در خصوص وضعیت شهرک ایران خودرو گفت: این شهرک با حدود دو هزار هکتار مساحت به دلیل عدم پیگیری ایران خودرو منتفی شده و قرار است به شرکت شهرک های صنعتی استان واگذار شود و بخشی از آن به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود.

واحدهای راکد استان را فعال می کنیم

پر زحمت در زمینه کمک به واحدهای نیمه فعال هم تصریح کرد: در گذشته برخی واگذاری ها با مشکل مواجه بوده وامروز باید با تدبیر و تصمیم گیری درست و منطقی و اعمال قانون از بروز مشکلات جلوگیری کنیم که در این راستا ستادی در زمینه قانون حمایت از صنایع در وزارتخانه تشکیل شده که اگر واحدی دچار بحران مدیریتی شد بتوانیم با خلع ید از مدیران دولتی برای رفع بحرانها استفاده کنیم تا کارخانه تعطیل نشود.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰۰ واحد با ظرفیت ۲۰ درصدی و حدود ۳۰۰ واحد با ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت می کند که تلاش می کنیم با رفع موانع از همه ظرفیت های این واحدها استفاده شود.

این مسئول یادآورشد: همچنین شورایی در حوزه اقتصاد مقاومتی فعال شده تا زمینه استفاده حداکثری از تولیدات داخلی فراهم شود که به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می کند.

پرزحمت بیان کرد: باید بپذیریم دولت کنونی با بدهی های سنگینی که از گذشته باقیمانده روبروست و تحریم ها نیز مزید بر علت شده و در کنار واگذاری غلط به برخی افرادی که اهلیت نداشته اند در برخی واحدها با مشکلاتی مواجهیم که باید با چاره اندیشی و تدبیر جلو برویم.

شهرک برلیان و پوشینه بافت خلع ید شده است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهارداشت: برخی واحدهای شاخص استان مانند شهرک برلیان که بهترین تجهیزات تولید کاشی و سرامیک را دارد امروز بدلیل سوء مدیریت و روشهای غلط سنتی گذشته دچار بحران جدی است و با پیگیری انجام شده از طریق قانون حکم خلع ید را گرفته ایم تا نظارت و مدیریت دولتی بتوانیم این واحد را احیاء کرده و به چرخه تولید برگردانیم.

وی گفت: کارخانه پوشینه باف هم در این ردیف است وبرخی کارخانه ها مانند شیشه آبگینه محدودیت قانونی در خلع ید داریم اما پیگیر حل مسائل آن هستیم.

۱۱۴ هزار موردبازرسی از اصناف استان قزوین

پرزحمت در خصوص نظارت بر اصناف نیز تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱۴ هزار مورد بازرسی از کسبه و اصناف صورت گرفت.

وی افزود: تعداد پرونده های تشکیل شده در سال گذشته در خصوص اصناف ۹ هزار مورد بود که حکم قضایی برای برخورد با متخلفان صادر شده است.

صادرات استان از ۳۸۰ میلیون دلار فراتر رفت

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان قزوین در خصوص صادرات استان نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد واحدهای فعال استان صادرات دارند که سال گذشته بیش از ۳۸۰ میلیون دلار کالا از گمرک قزوین به کشورهای مختلف را صادر کردند که بخشی از صادرات از گمرک سایر استانها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بازار عراق بهترین مکان برای صادرات کالاهای ایرانی است که در این راستا امسال دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و نظام مهندسی استان در کربلا نیز راه اندازی شد که این کار در توسعه صادرات غیر نفتی به عراق نقش موثری خواهد داشت.

پرزحمت ادغام پارک صنعتی لیا و شهرک صنعتی لیا ر ا گامی در مسیر حل مشکلات و تسریع در خدمات رسانی به این مجتمع های صنعتی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید