86023

معادنی که اصلا مسوول ایمنی ندارند/ دولت برای مشکلات ایمنی معادن چه برنامه ای دارد؟

دنیای معدن - نبود مسوول ایمنی برای بیش از 80 درصد معادن ایران در حالی است که به دلیل کمبود بودجه سه مرتبه بازدید سالانه کارشناسان نظام مهندسی معدن به یک مرتبه رسیده است.

به گزارش دنیای معدن، بررسی ها نشان می دهد بر اساس قانون مربوطه باید سالی سه بار تمام معادن زغال سنگ مورد بازرسی قرار بگیرند اما به دلیل کمبود بودجه فقط یک بازرسی از معادن در سال انجام می شود. این در شرایطی است که از نگاه کارشناسان بخش معدن تعداد دفعات حادثه و مشکلات ایمنی در معادنی که مسوول ایمنی ندارند، بیشتر است. نبود مسوول ایمنی و تجهیزات کافی در بسیاری از معادن سبب شده اغلب حوادث این بخش مربوط به کارگران شود و استناد به گزارش های موجود نشان می دهد توجه نکردن به آموزش لازم برای کارگران معدن دلیل اصلی این موضوع است.
اخیرا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از نبود مسوول ایمنی برای بیش از 80 درصد معادن ایران خبر داده که بر اساس اظهارات هرمز ناصرنیا، بیشتر این معادن از 25 نفر کارگر برخوردارند اما فاقد مسوول ایمنی مستقل هستند. در حالی که بر اساس قانون ایمنی در معادن لزوم حضور مسوول ایمنی ضروری در نظر گرفته شده است.
همچنین براساس ماده دو قانون ایمنی معادن که به تصویب شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده و توسط شورای وزیران ابلاغ شده، در تمامی معادن که دارای حداقل 25 نفر کارگر هستند باید یک نفر دارای صلاحیت به عنوان مسوول ایمنی و یک نفر به عنوان مسوول بهداشت حرفه ای به استناد آئین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تعیین شود. این در حالی است که در حال حاضر 75 درصد معادن کشور مسوول فنی دارند و بقیه معادن فاقد آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید