85983

ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف 10 کشور برتر

دنیای معدن - ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف 10 کشور برتر از فرصت های توسعه مهارت و فناوری شامل (آموزش مهارت و فناوری ، صلاحیت حرفه ای و شرایط احراز اشتغال) در بخش معدن برخوردار است.

به گزارش دنیای معدن؛ مسلم خانی ، مدرس کارآفرینی گفت : این رویکرد به توسعه بازار بر اساس شاخص های بهره وری هم کمک خواهد کرد و کارافرینی معدنی فقط به چند کارخانه بزرگ محدود نمی شود بلکه شامل عرصه های کوچک و متوسط و از مصالح ساختمانی تا تولید فولاد و محصولات دانش بنیان را شامل می شود.
وی با بیان اینکه ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف 10 کشور برتر معدنی محسوب می شود ، گفت : 68 کانی معدنی در کشور شناسایی شده و تا 80 نوع هم قابل افزایش است که هر کدام ، مزیتی برای ایجاد زنجیره ای از کارافرینی است.
خانی تاکید کرد : توسعه اقتصاد معدنی می تواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها کند و در ساماندهی بازار کار و کاهش نرخ بیکاری هم موثر خواهد بود و در کنار ان فرایند
گسترده ای از ایجاد ارزش افزوده ایجاد می شود.
خانی اظهار داشت : ذخایر معادن شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن شامل حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و 20 میلیارد تن دیگر احتمالی است و ارزش ذخایر معدنی هم بیش از 770 میلیارد دلار براورد می شود.
بنابراین گزارش ایران در بخش معدن سنگ آهن ، تبه دوازدهم جهانی را با 5.2 میلیارد تن از ذخایر قطعی دارد و در زغال سنگ نیز رتبه 26 جهانی به دلیل در اختیار داشتن 2.1 میلیارد تن از ذخایر قطعی از آن خود کرده است.
در سرب و روی با 23 میلیون تن فلز محتوی سرب و روی معادل 4 درصد منابع جهانی را داریم و در سنگ آهن در رتبه بیستم جهانی هستیم.
در طلا نیز رتبه پنجاه و هفتم جهانی با 300 تن از ذخایر قطعی را از آن خود کرده ایم و البته در سنگ های تزینی با تنوع کم نظیر در نوع و کیفیت مواجه هستیم.
توجه به ارزش افزوده معدن و صنایع معدنی ، رمز گذر از مراحل مختلف توسعه یافتگی و افزایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
استخراج ذخایر معدنی کشور در سال گذشته 390 میلیون تن بود که باید تا 500 میلیون تن افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید