85981

توسعه معدنی کامل یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است

دنیای معدن - مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه توسعه معدنی کامل یکی از مظاهر و ویژگی های اقتصاد مقاومتی است ، گفت: عمده تولیدات محصولات صنایع معدنی در سال گذشته نسبت به سال 92 روند افزایشی داشته است.

تولید فولاد خام با رشد 7.4 درصدی به 16 میلیون و 571 هزارتن، محصولات فولادی با رشد 2.3 درصدی به 16 میلیون و 949 تن ؛ کاشی و سرامیک با رشد 24.2 درصدی به 410 میلیون متر مربع ، شیشه و جام با رشد 2.2 درصدی یک میلیون و221 هزارتن و کنسانتره زغال سنگ با رشد 8.5 درصدی به یک میلیون تن بالغ شد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: تولید مازاد برمصرف در صنایع معدنی کشور بسیار مشهود و مهمترین راهکار آن دستیابی به بازارهای خارج از کشور و تولید بازار محور است.
وی همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ساده آن ای است که از منابع خدادادی نهایت استفاده را داشته و بهره وری را بالا ببریم.
به گفته فاطمیان؛ درفضای کسب و کار وجود مدلهای اقتصادی مهم ترین اصل برای دستیابی به اهدافی که مد نظر است خواهد بود.
وی تصریح کرد: بنا براین با توجه به شاخص ارزشهایی که در هر کشور مورد ارزیابی است همواره مدلهای اقتصادی شکل می گیرد.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی گفت: این مدلهای اقتصادی می تواند روشهای شفاف و سیاستگذاریها را تبدیل به رفتار ، فرهنگ وعادت ارزشمندی در یک کشور هدفمند ، کند.
فاطمیان با اشاره به اینکه توسعه پایدار بخش صنایع معدنی با رعایت اصول صنایع سبز و اصل پایداری باید انجام شود، افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی برخلاف سایر کشورها در ایران به وفور یافت می شود ؛ باید پیوستگی حلقه ای زنجیره ارزش افزوده در آن به خوبی حفظ شود.
فاطمیان در بیان سایر راهکارهای توسعه و تقویت بخش صنایع معدنی کشور گفت: واحدهای صنایع معدنی باید با مجهز شدن به فناوریهای روز دنیا تولید خود را ادامه دهند.
به گفته وی ؛ همچنین توسعه اکتشافات معدنی، تامین منابع مالی مورد نیاز آنها و پیش روی به سمت عمق بیشتر برای دستیابی به ذخایر معدنی با عیار بالا و مناسب موضوع کلیدی و راهبردی در صنایع معدنی محسوب می شود.
همچنین با اکتشافات جدید بر ظرفیت دستیابی به پایه های فلزی و غیر فلزی کشور افزوده می شود.
به گفته این مقام مسئول در معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛ ایجاد زیر ساختهای لازم از جمله تسهیل در حمل و نقل و جابه جایی محصولات تولیدی صنایع معدنی همچنین بهره گیری از دانش فنی و فناوری مدرن و روز دنیا همچنین بکار گیری نیروهای متخصص بومی در اکثر صنایع کشور بویژه صنایع معدنی کشور موجبات پیشرفت آن را فراهم می آورد.
فاطمیان در ادامه یادآور شد: هم اکنون صادرات صنایع معدنی در وضع مناسبی نیست و باید بیش از این با استمداد از بخش خصوصی ارتقاء یابد.
همچنین بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در واحدهای صنایع معدنی و نصب تجهیزات و اعطای تسهیلات لازم برای اصلاح فرآیند مصرف انرژی به عنوان یک ضرورت اساسی در صنایع معدنی محسوب می شود.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی یادآور شد: از سویی دیگرتامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در صنایع معدنی و توجه به نوسازی دستگاههای خطوط تولید در توسعه این بخش بسیار اثر گذار است.
وی با بیان اینکه در فروش محصولات صنایع معدنی نباید فقط به بازارهای داخلی اکتفا کرد، افزود: توجه اساسی به کسب بازارهای هدف و افزایش تعدادآنها شاید با حضور موثر در نمایشگاههای ملی و منطقه ای به ویژه در کشورهای هدف صادراتی در صنایع معدنی محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید