85979

توسعه اقتصاد معدنی ؛ رمز عبور از تحریم ها

دنیای معدن - عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دخالت سازمان های مختلف در معدنکاری گفت : توسعه اقتصاد معدنی ؛ تحریم ها را نابود می کند و بخش معدن نیازمند پنجره واحد است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دخالت سازمان های مختلف در معدنکاری گفت : توسعه اقتصاد معدنی ؛ تحریم ها را نابود می کند و بخش معدن نیازمند پنجره واحد است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، محمدرضا بهرامن با بیان اینکه نظارت‌ها بر بخش معدن باید دقیق باشد اما نباید به مداخله برخی از سازمانها در کار معدن منجر شود ، افزود: تنها راه مقابله با مداخله‌های سازمانهای مختلف ایجاد پنجره‌ واحد است.
وی با بیان اینکه متولی بخش معدن نیز باید همزمان با این بخش هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پیشرفت کند ، افزود : نگاه دنیا در بخش معدن به سمت ایجاد ارزش افزوده است و تحقق این نگاه نیازمند فناوری ‌های نوین و راهکارهای مشوق برای جذب سرمایه گذاری های آزاد است.
بهرامن تصریح کرد : ایران برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش معدن راهی جز استفاده از فناوری ‌های نوین و جذب سرمایه گذاری های آزاد ندارد.
بهرامن در ادامه با بیان اینکه معدن ، مزیت نسبی برای کشور محسوب می‌شود افزود: تحریم‌ها به ما نشان داد که برای شکوفایی اقتصاد راهی جز توجه به بخشهایی که دارای مزیت نسبی در کشور است ، نداریم و بخش معدن از بخشهایی است که می‌تواند به شکوفایی اقتصاد در شرایط تحریم نیز کمک کند.
وی ادامه داد: تحقق اهداف تولیدی و صادراتی بخش معدن در برنامه چهارم توسعه نشان‌دهنده این مزیت نسبی است و تحریم‌ها باعث شد که بخش معدن در حاشیه به متن اقتصاد بیاید.
بهرامن با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در بخش اکتشاف شاهد موفقیت‌هایی بوده‌ایم اما همچنان اکتشاف در کمبود بودجه رنج می‌برد ، افزود: بودجه‌ای که باید برای بخش معدن در نظر گرفته می‌شد محقق نشد و اکتشافات ما سطحی باقی بماند.
نائب رئیس خانه معدن ایران ادامه داد اکتشافات ما امروز سطحی است و تا اعماق حداکثر 400 متر را پوشش می‌دهد، در حالی است که در دنیا شاهد اکتشاف در اعماق 2000 متر هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش ایران را بهترین گزینه برای صادرات مواد معدنی به کشورهای همجوار اعلام کرد و افزود: باید از ظرفیت کشورهای همجوار برای صادرات محصولات معدنی وصنایع معدنی بهره ببریم تا شاهد رشد بخش معدن هم در تولید و هم در صادرات باشیم. وی در پایان با بیان اینکه تشکلهای صنعتی و معدنی آمادگی دارند تا دست به دست دولت بخش تولیدی کشور را آباد کنند، گفت: نباید نقش تشکلها در توسعه صنعتی کشور را نادیده بگیریم.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه توسعه اقتصاد معدنی می تواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها کند گفت: توسعه اقتصادی این حوزه در اولویت حماسه اقتصادی است برای اینکه زنجیره گسترده ای از ارزش افزوده را ایجاد می کند.
آقای بهرامن افزود: تنوع گسترده مواد معدنی در کشور ایجاب می کند سرمایه گذاری های گسترده ای در عرصه های اکتشاف و زنجیره های فراوری و استخراج حداکثر ارزش افزوده از این منابع در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: در آن صورت می توانیم سهم صادرات محصولات معدنی را در بازارهای منطقه ای و جهانی افزایش دهیم و دستاوردهای اشتغال زایی و بهره وری آن هم نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.
وی تصریح کرد: تنها راه خروج بخش معدن از خام فروشی ، تعریف زنجیره‌های تولید مواد معدنی از ماده خام تا مواد پیشرفته است.
بهرامن افزود: از دولت ها انتظار داریم در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها حتماً نظر تشکل های بخش خصوصی را مد نظر قرار دهند.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران افزود: هیچ اقتصاددانی در دنیا خواهان حذف دولت از عرصه های اقتصادی نیست اما حضور تصدی گرایانه و حاکمیت محور متفاوت است و دولت باید در سیاست گذاری ها نقش اول را داشته باشد.
بهرامن گفت: تشکل های خصوصی مانند اتاق های بازرگانی انباشت گسترده ای از تجارب، دانش و دستاوردها را دارند و می توانند در تحقق اهداف اقتصادی کشور مانند سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، برنامه پنجم و سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور مؤثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید