85944

اکتشاف معادن جدید بوکسیت در ایران

دنیای معدن - شرکت آلومینای ایران برنامه اکتشاف معادن جدید بوکسیت در ایران را سرعت می بخشد.

به گزارش دنیای معدن، شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده آلومینا از بوکسیت در کشور،‌ در آستانه برگزاری همایش بین المللی معدن و صنایع معدنی برنامه تسریع در اکتشاف منابع جدید بوکسیت را اعلام کرد. تورج زارع سرپرست شرکت آلومینای ایران گفت:‌ این شرکت از ابتدای فعالیت،‌ از معدن کنار دست خود در منطقه جاجرم استان خراسان شمالی برای تامین خوراک کارخانه تولید آلومینا بهره برداری می کند.
وی به برنامه های جدید این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ شرکت آلومینای ایران به منظور ایجاد اطمینان از تامین بوکسیت - مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم- طرح هایی برای کشف معادن جدید این ماده معدنی در استان های کهکیلویه و بویراحمد،‌ کرمان و یزد به اجرا در آورده و هم اینک در مرحله دریافت پروانه بهره برداری از معادن جدید است.
زارع افزود: شرکت آلومینای ایران علاوه بر برنامه های فوق،‌ در نظر دارد با گشایش معدن جدید بوکسیت در استان سمنان و اختلاط ماده معدنی آن با ذخایر کم عیار معدن جاجرم،‌ حجم بزرگی از این ذخایر بوکسیت را وارد مدار تولید آلومینا کند.
کارخانه آلومینای ایران با استفاده از معادن بوکسیت جاجرم از سال 1382 مشغول به فعالیت است. ظرفیت تولید این کارخانه 250هزار تن در سال بوده است اما به سبب مشکلاتی در طراحی از سوی پیمانکار خارجی،‌ در سال های اولیه به این ظرفیت دست نیافت. در سال های گذشته با اعمال اصلاحاتی جدید،‌ برنامه افزایش ظرفیت به اجرا در آمد و در پایان سال گذشته،‌252هزار تن آلومینا در این شرکت تولید شد.
محصول تولیدی این کارخانه مورد استفاده کارخانه های تولید شمش آلومینیوم است و کارخانه های بزرگی مانند ایرالکو و المهدی بخشی از نیاز خود به آلومینا را از این کارخانه تامین می کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه آلومینای ایران به خط سراسری راه آهن متصل است، حمل و نقل مواد اولیه و تولیدات خود را از بندر ماهشهر و بندر عباس در جنوب ایران و همچنین کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان و ... انجام می دهد.
شرکت آلومینای ایران هم اینک برنامه ساخت کارخانه تولید شمش آلومینیوم را نیز در دست اجرا دارد تا با استفاده از منابع بوکسیت و آلومینا،‌ زنجیره تولید ماده اولیه تا محصول شمش را تکمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید