85707

ضعف برنامه ریزی و مدیریت در بخش معادن و صنایع معدنی باید با آموزش برطرف شود

دنیای معدن - نایب رئیس خانه معدن ایران معتقد است: بخش معادن و صنایع معدنی کشور از ضعف در برنامه ریزی و مدیریت در رنج است و باید با آموزش علم روز در این عرصه، حرکت رو به جلو داشته باشیم.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا بهرامن روز شنبه در دوازدهمین همایش گرامیداشت روز مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر تهران اظهار داشت: دانشگاه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری دارد و در ایران باید همه در جهت برطرف سازی خلا میان صنعت و دانشگاه گام بردارند.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این همایش گفت: مطالبه گری حق دانشجو است برای دستیابی به خواسته های اصولی اما باید این وضوع در قالب یک چارچوب برنامه ریزی شده در جهت توسعه همه جانبه کشور صورت گیرد.

بهرامن اضافه کرد: اقتصاد کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 با توجه به فرصت های از دست رفته نیاز به جهش دارد و باید دولت ساز و کار این مهم را فراهم سازد تا بخش خصوصی در میدان عمل آن را پیاده نماید.

وی افزود: توسعه یافتگی با بهره گیری از گسترش آموزش و تحقیقات علمی محض فراهم نمی شود بلکه علوم کاربردی در فرآیند جهانی شدن در عرصه تولید و تجارت می تواند پاسخگوی نیاز ما باشد.

بهرامن خاطرنشان ساخت: ضعف بهره گیری از فناوری نوین در بخش معادن و صنایع معدنی موجب شد تا کمتر از 10 درصد مساحت کشور تحت پوشش اکتشاف منابع معدنی قرار گیرد، بنابراین علوم کاربردی باید در مسیر تولید و ایجاد ثروت برای کشور نقش آفرین باشد.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون بالغ بر 60 میلیارد تن ذخیره معدنی کشور اکتشاف شده که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

نایب رئیس خانه معدن ایران گفت: امروز برای ارتقای توان داخلی نباید منتظر معجزه بود، بلکه حلقه اصلی تحقیق و توسعه هدف دار است و ارتباط با کشورهای پیشرفته در بخش معادن و صنایع معدنی می تواند کمک موثری باشد.

وی بهره گیری از ماشین آلات فرسوده و سنتی در اغلب معادن را یکی از موانع رشد در این بخش ارزیابی کرد و گفت: مجهز شدن به ماشین آلات نوین یک ضرورت جدی است و بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند در این عرصه بر مشکلات غلبه کند.

ایران از نظر تنوع مواد معدنی در بین 10 کشور شاخص جهان جای دارد اما از نظر میزان ذخیره اکتشافی در بین 15 کشور برتر جای گرفته است.

بهرامن تصریح کرد: تصور این موضوع که با رفع تحریم ها، تمام مشکلات کشور برطرف خواهد شد غلط است، بلکه مسیری باز می شود تا در جهت فتح قله تلاش مضاعفی باید صورت گیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان استخراج مواد معدنی در سال 93 را 400 میلیون تن کرده و انتظار می رود در سال جاری نیز به همین میزان مواد معدنی استخراج شود.

دوازدهمین همایش گرامیداشت روزمهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر بعد از ظهر امروز با برگزاری کارگاه های تخصصی تداوم خواهد داشت.

یکم تا هفتم خرداد ماه همه ساله به عنوان هفته معدن نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید