85599

عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران:

دولت مشکل میان معدنکاران و معارضان محلی را حل کند

دنیای معدن -معدنکاران در کنار مشکلاتی که در بازارهای داخلی و خارجی دارند در مراحل اکتشاف و استخراج و بهره برداری با مشکلی تحت عنوان معارضان محلی رو به رو هستند که می تواند مسیر انها برای رسیدن به بازار را کمی سخت تر کند.

صبا نمایشی- در برخی از مناطق بومیان محله این اعتقاد را دارند که فعالیت های معدنکاری به محیط زیست پیرامون آنها آسیب وارد می کند در نتیجه مانع از فعالیت های معدنکاری می شوند. در برخی از موارد معدنکاران در مراحل استخراج و بهره برداری با صرف هزینه های بسیار مجبور به اتمام فعالیت های خود شده اند. این در حالی است که تجربه نشان داده فعالیت معادن در مناطق دور افتاده و محروم منجر به ایجاد اشتغال و توسعه منطقه شده است. در واقع معدنکار برای انجام فعالیت های خود مجبور به ایجاد برخی زیرساخت ها در محیط است و همین موضوع منجر به توسعه و پیشرفت منطقه می شود.

عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن اظهار کرد: متاسفانه موارد بسیاری از مشکلات پیش آمده ناشی از معارضان محلی وجود دارد که فعالیت های معدنی را با موانع بسیاری رو به رو می کند. برخی از افراد محلی معتقدند که زمین هایی که در ان فعالیت های معدنی انجام می شود برای آنها است از سویی دیگر دولت نیز برای جلوگیری از هرج و مرج اقدام جدی برای جلوگیری از آنها انجام نمی دهد.

علی هومن عربشاهی افزود: در خیلی از مناطق اقدامات اکتشافی و استخراجی صورت گرفته است اما به دلیل ایجاد مشکلاتی از سوی مردم محلی فعالیت های معدنکاری متوقف شده است. نکته جالب این است در برخی از این موارد پروانه ها اکتشافی و بهره برداری برای بخش دولتی بوده اما به دلیل مشکلات ایجاد شده از سوی مردمان محلی موفق به انجام کار نشده اند.

وی ادامه داد: شاید اصلی ترین اقدام برای حل این مشکل فرهنگ سازی باشد. مردم محلی در مناطق محلی باید بدانند که فعالیت های معدنکاری منجر به اشتغال زایی در مناطق دو افتاده و محروم می شود. برخی از مشکلات بر سر مسائل زیست محیطی است. این تفکر در برخی بومیان مناطق محلی وجود دارد که فعالیت های معدنکاری منجر به نابودی محیط زیست می شود اما خوب است بدانیم آسیبی که معدنکاری به محیط زیست وارد می کند بسیار کمتر از صنایع دیگر است.

عربشاهی تصریح کرد: فعالیت های معدنکاری در مناطق محروم منجر به انتقال زیرساخت هایی همچون حمل و نقل به مناطق دو افتاده می شود. این موارد باید برای مردمان محلی قابل لمس باشد تا بخشی از اختلافات میان آنها و معدنکار حل شود. از سویی دیگر دولت و مسئولان منطقه ای باید برای فرهنگ سازی در مناطق معدنی دورافتاده اقدامات جدی انجام دهند.

به گفته عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، دولت نیز باید در حل مشکلات معدنکاران و معارضان محلی اقدامات جدی انجام دهد تا سرمایه انجام گرفته در معادن هدر نرود.

اختلاف میان معدنکاران و معارضان محلی می تواند هزینه های اکتشاف، استخراج و بهره داری را افزایش داده و فعالیت ها معدنی را از توجیه اقتصادی دور کند اما باید این نکته را در نظر داشت که حل این مشکلات و استفاده از نیروی بومی علاوه بر آبادانی مناطق و اشتغال زایی در کاهش هزینه های تولیدی نقش به سزایی ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید