85520

معدنکاران بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند

دنیای معدن -رییس انجمن عناصر کمیاب ایران با بیان این که بدون عناصر هیچ فردی نمی تواند زندگی کند، گفت: افرادی که سروکار زیادی با منگنز دارند به ویژه کسانی که در معادن فعالیت می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

به گزارش دنیای معدن، دکتر "علی اصغر مشتاقی" در چهارمین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران، با بیان اینکه با کاهش عناصر در بدن فرد دچار بیماری خواهد شد، اظهار کرد: سابقه تحقیقات در زمینه عناصر کمیاب به نسل های بسیار دور برمی گردد و در طب بوعلی سینا نیز به آن اشاراتی در زمینه کم خونی و بیماری های پوستی شده است.

وی یکی از بزرگترین انجمن ها در ایران را انجمن عناصر کمیاب دانست و تصریح کرد: این انجمن در 11 سال گذشته تاسیس و تاکنون سه کنگره آن در تهران و کاشان تشکیل شده است که تحقیقات در این زمینه در ابتدا مختصر بوده و زیاد مدرن و جدید نبود اما در کنگره های دوم و سوم و این کنگره حتی در سطح مولکولی نیز پژوهش هایی مشاهده می شود.

دکتر مشتاقی در بخش دیگری از سخنانش به نقش آهن در سلامت انسان اشاره و اظهار کرد: آهن در واکنش های بدن دخالت فراوان داشته و نقش بسزایی در سیستم ایمنی آنزیم ها و انتقال اکسیژن دارد و بهترین منبع غذایی منابعی هستند که بیشترین آهن را داشته باشند.

رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران خاطرنشان کرد: آهن در سبزیجات و گیاهان موجود بوده و زمانی که وارد دستگاه گوارش می شود سه ظرفیتی است که باید احیاء و جذب شود.

وی عنوان کرد: در مرحله اول، متابولیسم آهن باید جذب شود که اگر آهن نیاز بدن باشد جذب انجام می شود و در صورت عدم نیاز، در سلول های روده باقی مانده و دفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: آهن دو ظرفیتی قابلیت جذب بالایی دارد به طوریکه بیشتر آهن های موجود در بازار از این نوع هستند.

دکتر مشتاقی در ادامه گفت: از جمله فلزاتی که می تواند با آهن مداخله کند، آلومینیوم بوده که از راه پوست با مصرف اسپری به راحتی وارد بدن می شود و بیماری های زیادی را به وجود خواهد آورد که بسیاری از آلومینیوم ها آنزیم های داخل سلولی را تحت تاثیر قرار می دهند.

رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران به بیماری آلزایمر اشاره و اظهار کرد: افرادی که سروکار زیادی با منگنز دارند به ویژه کسانی که در معادن فعالیت می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

دکتر مشتاقی یادآور شد: بیماری های استخوانی در بیماران کلیوی شایع تر است چراکه بیمارانی که دیالیز انجام می دهند بیشتر از دیگران مبتلا خواهند شد و به مرور زمان استخوان این افراد شکننده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید