85499

اما و اگرهای بازار آلومینیوم ادامه دارد

نیاز به تداوم عرضه فلز نقره‌ای در بورس

دنیای معدن -سحر نمایشی: غیبت بیش از یک ماهه عرضه شرکت ایرالکو در بورس کالای ایران علاوه بر اینکه صدای صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی را در‌آورده، رکود و بی‌رونقی این محصول در بازار داخلی را نیز به دنبال داشته است. از طرفی گفته می‌شود محصولات شرکت آلومینیوم ایران به شکل یک بازار انحصاری در آمده، به‌طوری که تمامی محصولات تولیدی این شرکت توسط یک نفر خریداری و بعد در بازار آزاد توزیع می‌شود.

به گفته یکی از تولیدکنندگان پایین‌دستی محصولات آلومینیومی، شرکت ایرالکو بازار را تشنه نگاه‌داشته است.

رستم اسدی در مورد نحوه تامین مواد اولیه در بخش‌های پایین‌دستی افزود: طی مدتی که آلومینیوم در بورس کالای ایران ارائه نمی‌شد، عرضه این محصول در بازار آزاد با قیمت بالاتری انجام شد به‌طوری که بیشتر تولیدکنندگان خرد مجبور بودند آلومینیوم 8700 تومانی را که حدود 2 هزار تومان نیز بیشتر از بهای جهانی این فلز است، با نرخ 9200 تومان خریداری کنند تا مجبور به تعطیلی کارگاه‌های خود نباشند در صورتی که به نظر می‌رسد اگر تولیداتمان را متوقف کنیم، زیان کمتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: مدت‌هاست که با کمبود مواد اولیه رو‌به‌رو هستیم و طی این سال‌ها با هر شرایطی سعی کرده‌ایم واحدهای تولیدی‌مان را سرپا نگه‌ داریم، اما دیگر توان مبارزه با مشکلات را نداریم و برایمان گران تمام می‌شود متاسفانه صدای اعتراض هایمان را کسی نمی‌شنود.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صنایع بر اساس نظارت‌های انجام شده ایرادی بر این روند نمی‌گیرد، پاسخ داد: تنها کاری که وزارت صنایع در این خصوص انجام داده اجباری کردن سایت بهین یاب بوده است، شاید تا حدودی این سایت بتواند به کنترل بر سیستم عرضه و تقاضا کمک کند.

مدیر‌عامل شرکت رسا خطوط در ادامه افزود: از آنجا که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در کشور گسترد‌گی بسیار زیادی دارند و حجم اشتغال آنها با کارخانه‌های بالادستی قابل‌مقایسه نیست، در نتیجه هر رکودی در این بازار می‌تواند موجب کسادی بازارهای دیگر شود. در روزهای ابتدایی سال جاری بازار آلومینیوم کاملا در رکود بود تا اینکه مجددا واسطه‌گری‌های غیرمنطقی موجب نوسان در قیمت‌ها شد، تا جایی که کاهش عدم عرضه این محصول در بورس کالا فضای بیشتری را برای این دلال‌ها فراهم کرد. به گفته وی، مشکل اصلی ما در بورس با خود تولید‌کننده است که عرضه محصول را کاهش می‌دهد تا معاملات رقابتی شوند؛ در صورتی که می‌توانند با عرضه بیشتر، محصولات را با قیمت منصفانه‌تری به فروش برسانند؛ آن هم در این شرایط که به شدت با کمبود مواد اولیه درگیر هستیم.

وی در مورد بورس کالا و نحوه معاملات این شرکت با صنایع پایین‌دستی گفت: بورس کالا مکان خوبی برای مبادلات این‌گونه محصولات است و تا‌کنون نیز خدمات خوبی در این زمینه انجام داده است، اما اگر تدابیری اندیشیده شود که با افزایش نظارت‌ها بر خریداران انحصاری همراه باشد، می‌توان نسبت به بهبود روند معاملات در این بازار خوش‌بین بود.

البته از طرفی تفاوت دو هزار تومانی قیمت‌های جهانی با بازار داخلی این محصولات نشان می‌دهد که قیمت آلومینیوم وارداتی باید با تمام ملاحظات محاسبه شود. درست است که آلومینیوم وارداتی هم علاوه بر دشواری‌های واردات هزینه‌هایی شامل پریمیوم دارد، اما با این وجود باز هم برای بسیاری از تاجران سود به همراه دارد. البته اگر ما آلومینیوم را در یک ساختار رقابتی منطقی و بدون محدودیت کشف قیمت وارد کنیم ممکن است در مواقعی واردات توجیه‌پذیر باشد، در آن هنگام تولیدکنندگان داخلی باید به فکر حفظ بازار خود باشند. به این ترتیب به نظر می‌رسد به غیر از تولید‌کنندگان، سایر فعالان بازار از اتفاقاتی که در مبادلات بورس رخ داد، راضی نیستند. آنها معتقدند رشد قیمت این محصول یک‌باره و همیشه ناگهانی اتفاق می‌افتد و بهتر است به‌صورت پلکانی و همراه با روند بازار، قیمت‌ها در بورس نیز حرکت کند اما این کند بودن حرکت نرخ باعث شد تا خیل متقاضیان محصول بورسی بیشتر شده و در نهایت قیمت‌ها به یک‌باره اوج بگیرد.

این روزها تفاوت قیمت بین بازار و بورس جذابیت برای حضور در بازار را بیشتر کرده و به نظر می‌رسد بازار داخلی مستعد رشد بیشتر قیمت‌ها باشد.به این ترتیب روز سه‌شنبه شرکت آلومینیوم ایران بعد از غیبت حدود دوماه به بورس کالا بازگشت، به‌طوری که این شرکت حدود 800 تن شمش هزار پوندی 75/ 99 درصد را به قیمت 79 هزار و 229 ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران به فروش رساند. همچنین دیروز نیز این تالار معاملاتی شاهد عرضه 1500 تن بیلت 6063 و 5680 تن انواع شمش آلیاژی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بود. مجتمع آلومینیوم هرمزگان(هرمزال) نیز با 1400 تن شمش هزارپوندی 7/ 99 درصد در تالار معاملات حضور یافت.


دیدگاهتان را بنویسید