85496

دلار؛ بزرگ‌ترین دشمن طلا

دنیای معدن -اونس طلا که در آخرین روز هفته کاری گذشته روی قیمت 1223 دلار ایستاده بود، در نخستین روز کاری این هفته اندکی رشد کرد، اما خیلی زود رو به سقوط به سوی مرز 1200 دلار گذاشت.

عوامل خارجی و داخلی متعددی در روند بازار اثرگذار بوده‌اند، اما فعلا دلار ایالات‌متحده بزرگ‌ترین دشمن فلز زرد مانده است. هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه به قیمت 1225 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه تحت‌فشار شدید دلار روی قیمت 1208 دلار ایستاد. روز چهارشنبه نیز تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1210 دلار برای اونس فلز زرد ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

سقوط 17 دلاری

اونس روز سه‌شنبه با 17 دلار سقوط مواجه شد، سقوطی که عمدتا ناشی از فشار شدید دلار بر فلز زرد بود. جهش شاخص دلار در این روز بازار فلزهای گرانبها و در واقع کل کالاهای پایه و خام را تحت‌فشار قرار داد. همزمان افت شدید بهای نفت خام نیز در این روز همسو با رشد شاخص دلار عمل کرد و به افت طلا کمک کرد.

اما عامل دیگری که در این روز روند سقوط طلا را تشدید کرد، اعلام گزارشی از بخش مسکن ایالات‌متحده بود که داده‌هایی بسیار بهتر از انتظار داشت. این گزارش به طور مستقیم بر روند طلا اثر گذاشت، اما با رشد دادن دلار به گونه‌ای غیرمستقیم نیز فشار روی طلا را تشدید کرد. در ماه آوریل میزان خانه‌های جدید 20درصد و میزان مجوزهای ساختمانی 10 درصد رشد داشته است. آمار روز سه‌شنبه به هواداران افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو کمک می‌کند، اما در هفته‌های گذشته داده‌های متعددی نیز منتشر شده‌اند که در جهت تعویق افزایش این نرخ‌ها عمل کرده‌اند. افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به ضرر طلا خواهد بود.

رشد دلار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پس از ثبت کمترین ارزش دلار در سه ماه گذشته در هفته گذشته می‌تواند نشانه ادامه‌دار بودن رشد شاخص دلار ایالات‌متحده باشد. اگر رشد دلار در تمام طول هفته جاری ادامه داشته باشد، فشار روی طلا بسیار بیشتر خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند دلار حتی می‌تواند به اوج 12 ساله خود که چندی پیش تجربه کرده بود، بازگردد. در مورد نفت نیز همین طور است. اگر نفت به افت خود ادامه دهد، طلا عامل خارجی دومی نیز برای نگرانی خواهد داشت.

روز سه‌شنبه، همزمان با رشد دلار، یورو در پی سخنان یکی از مقام‌های بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی، با افت روبه‌رو شد. یکی از مقام‌های بانک مرکزی اروپا گفته این نهاد ممکن است خرید اوراق قرضه اروپایی را تشدید کند. این اظهارات نشان می‌دهد که این بانک احتمالا از نرخ برابری فعلی یورو رضایت ندارد. بازارهای سهام اروپا و بازارهای اوراق قرضه سه‌شنبه با رشد مواجه شدند، امری که نشان می‌دهد یوروی بیشتر برای خرید اوراق قرضه و سهام اروپایی منتشر خواهد شد. سیاست پولی بانک مرکزی اروپا انبساطی‌تر می‌شود و یورو نیز تضعیف خواهد شد و اینها در حالی است که اروپا در روزهای گذشته گهگاه آمار خوبی را گزارش کرده است. منطقه یورو در ماه آوریل شاهد رشد 11 درصدی صادرات و رشد 7 درصدی واردات بوده است. همزمان بهای مصرف‌کننده در ماه آوریل دست‌نخورده مانده است. این برای اولین بار در 4 ماه گذشته است که نرخ تورم منفی نبوده است.

بازار انتظاری

اونس روز چهارشنبه را با نوسان در نخستین محدوده کانال 1200 دلار آغاز کرد. عوامل کاهشی بازار در این روز نیز به اثرگذاری خود ادامه دادند، گرچه حالت انتظاری نیز در این روز مشهود بود. انتظار برای انتشار صورتجلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو صبح چهارشنبه در بازار به چشم می‌آمد. شاخص دلار روز چهارشنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر به رشد خود ادامه داد، گرچه بهای نفت خام بخشی از ارزش از دست‌رفته آخر وقت سه‌شنبه را بازپس گرفت. رویترز صبح چهارشنبه نوشت که افزایش ارزش دلار و رشد شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی در آستانه انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته است. ارزش دلار آمریکا چهارشنبه به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسید تا فشار روی اونس حفظ شود. صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو آخر وقت چهارشنبه منتشر شد و پوشش جزئیات آن در این گزارش ممکن نبود. برای آگاهی از روند بازار طلا پس از انتشار این گزارش، گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» را بخوانید.سردبیر پایگاه «اف ایکس استریت» معتقد است که احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، «دوانی میهتا» می‌گوید این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی با افت بیشتری روبه‌رو شود. بر اساس این گزارش وی افزود: «سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1206 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1200دلار نیز کاهش خواهد یافت.» میانگین قیمت طلا در 200 روز گذشته 1216 دلار در هر اونس بوده است. او در ادامه گفت: «سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1227 دلار است و اگر این سطح شکسته شود احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.»


دیدگاهتان را بنویسید