85430

زمان سرمایه گذاری در بازار مس فرارسیده است؟

دنیای معدن - در حالی که قیمت برخی از مواد خام طبیعی افت داشته، قیمت مس به طور نسبی بالا مانده است. قیمت هر پوند مس در سال 2011 در سطح 4 دلار معامله می شد، که این قیمت در حال حاضر کمی کمتر از 3 دلار درهر پوند است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از سایت The Motley Fool، در حالی که قیمت برخی از مواد خام طبیعی افت داشته است اما قیمت مس به طور نسبی بالا بوده است. قیمت هر پوند مس در سال 2011 در سطح 4 دلار در هر تن معامله می شد این قیمت در حال حاضر کمی کمتر از 3 دلار درهر پوند است. این در حالی است که قیمت مواد خام طبیعی مانند زغال سنگ، سنگ آهن و نفت خام بسیاربیشتر افت داشته است.

در این میان دلایل بسیاری برای آنکه سرمایه گذران به سرمایه گذری در بازار مس اقدام کنند وجود دارد.

اول از همه اگر چه بازار در شرایط اضافه عرضه به سر می برد اما این اضافه عرضه در حال کاهش است. دوم آنکه هزینه جاری معادن مس به علت کاهش عیار محصول در حال افزایش است. همچنین معادن بزرگ به شدت در حال محدود شدن توسط محاکم قضایی به دلایل زیست محیطی هستند.

در همین حال معادن در حال تخلیه هستند و پروژه های کشف معادن جدید نیز با مشکل جذب منابع مواجه هستند. از این رو ما شاهد کمبود مس در چند سال آتی خواهیم بود.

آخرین بار در دهه 90 میلادی بازار با این وضعیت مواجه بود در این زمان بازار توانایی پاسخ گویی به تقاضا چین را که در حال افزوده شدن بود را نداشت و قیمت های مس دربازارهای جهانی به طور مداوم در حال افزایش بود.

در جریان آخرین معاملات انجام شده قیمت مس در بازار COMEX نیویورک، 2 دلار و 89 سنت در هر پوند معامله شد. (هر پوند تقریبا معادل 450 گرم است.)

دیدگاهتان را بنویسید