85216

بازار آرام و رو به رشد مس

دنیای معدن -سحر نمایشی: بی‌تغییر ماندن قیمت مس در روز گذشته در بورس کالای ایران موجب افزایش تقاضای این فلز نسبت به هفته گذشته شد. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه نوسان قیمت جهانی این فلز در بورس لندن اندک بوده و نرخ ارز تغییر چندانی را طی این مدت تجربه نکرده است.

با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی قیمت فلز سرخ تا پایان هفته جاری تغییر جدیدی را تجربه نخواهد کرد و اگر میانگین نرخ مس در (LME) ثابت بماند، احتمال اینکه بازار فلزات پایه شاهد ثبات نرخ فلز سرخ تا پایان هفته آتی باشد زیاد است، همچنین از آنجا که قیمت نفت روند صعودی در پیش‌گرفته و پیش‌بینی‌ها نیز برای طلای سیاه احتمالا افزایشی است در نتیجه در تعیین قیمت تمام‌شده مس برای بلندمدت می‌توان قیمت نفت خام را مهم‌ترین فاکتور دانست.

از طرفی نیز با توجه به دورنمای ادامه نوسان مثبت در قیمت‌های پایین فعلی می‌توان این شرایط را عاملی برای ادامه قیمت‌های فعلی مس دانست یا از آن به‌عنوان یک اهرم برای افزایش سرعت رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی طی ماه‌های آتی نام برد. به این ترتیب روز گذشته 28 اردیبهشت‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 200 هزار تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملاتی شد. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد.


علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 60 تن مس مفتول شرکت صنایع مس کاوه روی تابلوی معاملاتی رفت.


بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 20 هزار و 625 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته تغییری را تجربه نکرد.

کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا برای آن یک‌هزار و540 تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 21 هزار و 335 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، ثابت باقی ماند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک‌هزار و 680 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 21 هزار و 390 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، تغییری را شاهد نبود.

کل عرضه برای این محصول 270 تن بود در صورتی که میزان تقاضا برای آن 245 تن ثبت شده است. از طرفی مس مفتول شرکت صنایع مس کاوه نیز بعد از مدت‌ها با عرضه 60 تن روی تابلوی معاملاتی ظاهر شد که با تقاضای 20 تنی مواجه شد.


از سوی دیگر قیمت مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با نرخ 22هزار و 200 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به هفته گذشته افزایش 100 تومانی در هر کیلو داشته که به گفته فعالان بازار این افزایش نرخ به دلیل افزایش تقاضا در بازار آزاد بوده، در حالی که مس با وجود افزایش تقاضا تغییر قیمتی را تجربه نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید