84767

اعلام آمادگی زنجان برای همکاری با هرات در زمینه سنگ های قیمتی

دنیای معدن - مدیرکل دفتر هماهنگی امور بین الملل استانداری زنجان از آمادگی زنجان برای گسترش همکاری در حوزه های مختلف از جمله صنعت جواهرسازی و تراش سنگ های قیمتی خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، کریم حسین خانی شامگاه دوشنبه در جلسه هماهنگی آموزش های بازارمحور با حضور رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات افغانستان اظهار داشت: استان زنجان در بحث صنایع دستی در ایران شناخته شده است.

وی با اشاره به صنایع دستی مهم زنجان از جمله چارق، چاقو، ملیله و ظروف مسی ابراز کرد: در حال حاضر آموزش های فنی و حرفه ای وارد حوزه صنایع جواهرسازی و سنگ تراشی شده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان زنجان فعالیت در این عرصه می تواند توسعه یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی و امور بین الملل استانداری زنجان بیان کرد: صنعت جواهرسازی می تواند مکمل سایر صنایع دستی استان زنجان بوده و به فعالیت بپردازد.

وی عنوان کرد: در صنعت تراش سنگ های قیمتی و جواهر سازی می توان یک ماده خام را به محصولی تبدیل کرد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بتواند به اشتغالزایی و افزایش درآمد خانواده ها کمک کند.

حسین خانی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه تراش سنگ های زینتی به فضا و سرمایه اندکی نیاز دارد، گفت: مهارت یافتگان می توانند این کار را که برای محیط زیست هم اشکالی ایجاد نمی کند، در خانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: استان زنجان برای همکاری مشترک ایران و افغانستان - زنجان و هرات - در زمینه تراش سنگ های زینتی و سایر حوزه ها اعلام آمادگی می کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری زنجان ابراز کرد: می توانیم محصولات تولیدی را به بازار افغانستان صادر کنیم و طرح هایی در بخش توسعه صنعتی، معدنی و کشاورزی دو کشور ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: با گسترش روابط بین ایران و افغانستان ضمن تأمین نیازهای ولایت هرات، می توان با همکاری دو کشور اقداماتی را در حوزه صادرات مکمل به سایر کشورها انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید