84336

گزارش دنیای معدن از ورود هیات هندی به چابهار

هندوستان ایران میزبان سرمایه گذاران خارجی

دنیای معدن -روزهای اخیر شاهد تکاپوی هیات های اقتصادی از کشورهای دیگر بودیم به طوری که حتی امریکا نیز هیاتی را به همراه هیات آلمانی به ایران فرستاد تا بتواند زمینه همکاری های اقتصادی را ایجاد کند. حال نوبت به هندی ها رسیده است تا برای همکاری در چابهار به ایران بیایند. در روزهای آینده هیات تجاری هندی برای سرمایه گذاری به چابهار خواهند آمد.

صبا نمایشی- چابهار یکی از موقعیت های جغرافیایی است که از پتانسیل جذب سرمایه گذاری زیادی برخوردار است. از سوی دیگر ورود هند به دلیل توسعه فعالیت های معدنی خود در معادن افغانستان به دنبال ورود به بندر چابهار است. از سویی دیگر هند و پاکستان به دنبال افزایش تولید فولاد خود است در نتیجه بندر چابهار می تواند به بندر بین المللی صادرات سنگ آهن ایران تبدیل شود.

زیرساخت های لازم برای بهره برداری اقتصادی

به گزارش دنیای معدن ،جذب سرمایه گذار در بخش های اقتصادی زمانی صورت می گیرد که علاوه بر روابط بین المللی و سیاسی مناسب زیرساخت های لازم نیز در آن بخش وجود داشته باشد. از سوی دیگر بنادر یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی محسوب می شود. به همین دلیل ایجاد زیر ساخت های اصلی در این مناطق بسیار مهم و ضروری است.

چین برای افزایش واردات سنگ آهن به کشور خود بنادرش را برای پهلو گیری کشتی های بزرگ واله مجهز کرد، در نتیجه در هر با پهلو گیری حجم بالایی از سنگ آهن را وارد می کرد ا ین در حالی است که بنادر ایران برای پهلو گیری کشتی های عظیم الجثه زیرساخت های لازم را دارا نیستند.

مسئولان مرتبط با بخش معدن و حمل و نقل می توانند با ایجاد زیر ساخت های لازم برای حمل و نقل دریایی مواد معدنی سرمایه گذاران خارجی را به سوی چابهار جذب کنند. فعالان بخش معدن معتقدند، بندر چابهار از مزیت های صادراتی فراوانی برخوردار است، اما باید برای رقابت بهتر اقدامات زیر ساختی مناسبی در آن صورت بگیرد.

بندر صحار در عمان یکی از نمونه های موفق در این موضوع است. این بندر با در اختیار داشتن زیر ساخت های لازم توانست سرمایه گذاران مختلفی را جذب کند. به طوری که امروز چندین شرکت معدنی در این منطقه فعال هستند. استفاده از مزیت های چابهار علاوه بر حضور سرمایه گذاران داخلی نیازمند همکاری با سرمایه گذاران خارجی است. شاید ورود هیات هندی گام موثری برای بهره برداری از مزیت های چابهار باشد.

فولاد سازی هند و پیشرفت چابهار

به گزارش دنیای معدن،افزایش تولید فولاد هند تا سال 2025 نیازمند حجم بالایی از سنگ آهن است، این در حالی است که هندوستان یکی از بزرگترین وارد کنندگان سنگ آهن منطقه شناخته می شود. نیاز فراوان هند به سنگ آهن، منجر شد تا به سراغ معادن سنگ آهن افغانستان برود.

هندوستان برای انتقال سنگ آهن از معادن افغانستان نیازمند استفاده از بندر چابهار است. شاید یکی از اصلی ترین دلایل ورود هیات تجاری هند به چابهار استفاده از مزیت های این بندر به نفع فعالیت های معدنی خود باشد اما نباید فراموش کرد که این همکاری نیز برای بخش معدن ایران مفید خواهد بود.

به طور کلی تحرکات مثبت سیاسی ایران باعث افزایش تمایل حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های اقتصادی مختلف به ویژه بخش معدن شده است. بدون شک با نهایی شدن توافقات هسته ای می توان آینده ای روشن برای بخش معدن ایران متصور شد.

دیدگاهتان را بنویسید