83516

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن:

اصلاح آیین نامه ها از سوی دولت گامی اساسی در کاهش خام فروشی

دنیای معدن -جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی موضوعی است که مسئولان دولتی به شدت بر روی آن متمرکز شده اند و تلاش می کنند هر چه سریع تر آن را متوقف کنند.

به گزارش دنیای معدن- دولت در این میان سعی بر آن داشته با وضع عوارض صادراتی سرمایه گذاران را به سوی فرآوری هرچه بیشتر مواد معدنی سوق دهد اما چندان نتایج دل خواهی در این زمینه حاصل نشد. سنگ آهن را می توان جز حوزه هایی دانست که بیشترین تلاش ها برای جلوگیری از خام فروشی آن صورت گرفته است. اما بازار جهانی این محصول به قدری با کاهش مواجه بوده که این اقدامات صورت گرفته تاثیری بر آن نداشته است.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، در پاسخ به خبرنگار دنیای معدن، که مهمترین اقدام از سوی دولت برای جلوگیری از خام فروشی چیست، اظهار کرد: به اعتقاد من مهمترین اقدامی که باید در این زمینه از سوی دولت انجام شود اصلاح آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است که به نوعی تاثیر بازدارندگی داشته اند.

پروا سلطانی افزود: برای جلوگیری از خام فروشی بهتر است عوارض کنسانتره بر گندله را حذف کرده تا سرمایه گذار با میل بیشتر به سمت این بخش بیاید. با حذف این موضوع سرمایه گذاران بخش خصوصی با رغبت بیشتری به سمت فرآوری خواهند آمد که در نتیجه آن انتظارات دولت نیز در زمینه خام فروشی برآورده می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه سنگ آهن عوارض از 30درصد به 15درصد کاهش یافت اما آنقدر بازار سنگ آهن با افت قیمت مواجه بود که حتی 15درصد عوارض هم نتوانست سرمایه گذاران را به سوی فرآوری جذب کند.

در واقع فعالان بخش معدن انتظار دارند دولت با اصلاح برخی قوانین و مقررات مسیر ورود سرمایه گذاران به این بخش را هموار تر کند. فراموش نکنیم که سرمایه گذاری مهمترین فاکتور برای فرآوری است در نتیجه پیش از آنکه بخواهیم از خام فروشی در بخش معدن به ویژه حوزه سنگ آهن جلوگیری کنیم باید سرمایه گذاران را به سوی بخش معدن هدایت کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ادامه تصریح کرد: حذف عوارض کنسانتره و گندله می تواند سرمایه گذاران را برای ورود به این بخش تشویق کند.

به طور کلی سرمایه گذاری را می توان یکی از اصلی ترین فاکتورهای توسعه بخش معدن دانست. با ورود سرمایه گذاران به این بخش و به دنبال آن فرآوری مواد معدنی می توان ارزش افزوده بیشتری را وارد بخش معدن کرد اما فراموش نکنیم که اجرای این موضوع نیازمند همکاری هر چه بیشتر بخش دولتی و بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید