83279

فیروزه شهربابکی ها به کام نیشابوری ها

دنیای معدن - از دیرباز علاقه به سنگ ها و گوهرهای گرانبها در میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته است، در این میان فیروزه که از حدود 200 سال قبل از میلاد مورد استفاده جهانیان قرار گرفته است، سنگ آرزوهای تمام پادشاهان ممالک از زمان کورش و داریوش کبیر است که به عنوان هدیه از طرف آن ها به تمام سلاطین داده می شد.

به گزارش دنیای معدن، منطقه کویر، در استان کرمان و در شهرستان شهربابک که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد علاوه بر تولید انواع صنایع دستی مانند سفال، صنایع چوبی، بافت قالی و قالیچه و صنایع چوبی به تازگی به لحاظ معادن فیروزه تراش سنگ های قیمتی نیز فعال شده است.

یکی از هنرمندان کرمانی در بخش تولید زیورآلات فیروزه ای به ایسنا می گوید: فیروزه از گذشته به دلیل داشتن رنگ آبی زیبا و درخشش چشمگیرش به سنگی شادی آور مشهور بوده است و خواص بسیار دارد و فیروزه شهربابک هم یکی از مرغوب ترین انواع فیروزه است.

شهابی ادامه می دهد: رنگ خالص آبی در فیروزه بسیار کمیاب و به همین دلیل نوع صاف و صیقلی آن بسیار با ارزش و قیمتی است.

وی با بیان اینکه این سنگ زیبا در مکان هایی بوجود می آید که میزان مس موجود در منطقه بالا باشد، می گوید: معدن سنگ فیروزه کرمان واقع در شهرستان شهربابک یکی از معدود معادنی است که سنگ آن از قیمتی ترین سنگ های فیروزه دنیاست.

شهابی ادامه می دهد: سنگ فیروزه شهربابک جزء سنگ های مرغوب تزئینی کشور به شمار می رود که متاسفانه ناشناخته مانده است و می بینیم فیروزه های مصنوعی چینی در بازارهای ما خودنمایی می کنند.

وی می گوید: از ویژگی های فیروزه می توان کمیاب بودن معادن آن اشاره کرد، سنگ فیروزه بهترین و منحصر به فردترین سنگ قیمتی است که در آن می توان رگه های زیبایی از اشکال، اشیاء گیاهان، درختان و... را یافت که این خصیصه فیروزه، موجب دوچندان کردن زیبایی و ارزش آن شده است ضمن آن که رنگ آبی فیروزه آن را از سایر سنگ ها متمایز و به آن ارزش بخشیده است و منجر شده تا به عنوان یک جواهر استفاده شود.

این هنرمند کرمانی می افزاید: در حال حاضر فیروزه شهرستان شهربابک قابل رقابت با فیروزه نیشابور است و هم اکنون چند کارگاه در سطح استان کرمان در زمینه سنگ فیروزه در حال فعالیت هستند.

شهابی با تاکید بر اینکه باید برای فیروزه شهربابک برندسازی انجام شود، می گوید: معتقدم فرآیند برندسازی امری بسیار مهم است که ضمن هویت بخشی به یک محصول، باعث به رسمیت شناخته شدن آن و همچنین تشخیص محصول از محصولات رقیب در بازار می شود، در شرایطی که سنگ فیروزه شهربابک از کیفیت بالایی برخوردار است، و شهربابک از نظر تولید سنگ فیروزه با شهرهای دیگر کشور همچون نیشابور رقابت می کند، متاسفانه شاهدیم که فیروزه شهربابک با نام فیروزه نیشابور در بازار فروخته می شود و این نشان می دهد که ما برای این محصول ارزشمند کاری نکرده ایم.

وی که فیروزه شهر بابک را یکی از ثروت های منحصر به فرد استان کرمان می داند، ادامه می دهد: هر چند برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در سال های اخیر توانسته سنگ فیروزه این شهرستان را به علاقمندان و گردشگران به عنوان صنایع دستی معرفی کند اما باز هم برای معرفی این سنگ ارزشمند اقداماتی بیشتری باید انجام شود.

وی با بیان اینکه فیروزه شهربابک پتانسیل خوبی برای ارزآوری و اشتغال پایدار در بین جوانان است، می گوید: در زمینه فیروزه تراشی 54 تعاونی در شهرستان وجود دارد که اگر هر تعاونی حداقل پنج نفر را به کار گیرد می توان 270 نفر را مشغول به کار کرد و با توجه به کمبود منابع آبی توجه به صنایع دستی و گام برداشتن در این مسیر می تواند در توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال سهم بسزایی داشته باشد.

این هنرمند کرمانی می گوید: علاوه بر فیروزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی زیادی در استان کرمان یافت می شود که می توان با توجه بیشتر ارزش آنها را بالا برد.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهربابک، فیروزه شهر بابک را یکی از ثروت های منحصر به فرد استان کرمان دانست و اظهار کرد: سنگ فیروزه شهربابک جزء سنگ های مرغوب تزئینی کشور به شمار می رود که توانسته زمینه اشتغالزایی 60 نفر را به صورت مستقیم و 60 نفر دیگر را غیرمستقیم فراهم کند.

مهدی حاج محمدی با بیان اینکه سنگ فیروزه شهربابک به نام فیروزه نیشابور به فروش می رسد، افزود: در بازدیدی که ازکارگاه های سنگ فیروزه انجام گرفت، مسئله ساماندهی و متمرکز کردن کارگاه های فیروزه تراشی و جلوگیری از خام فروشی و خارج کردن این سنگ گرانبها از شهرستان مورد بحث قرار گرفت.

این مسئول خاطر نشان کرد: کیفیت سنگ فیروزه شهربابک با فیروزه نیشابور برابری می کند و در کمال تأسف سنگ فیروزه شهر بابک در نیشابور به نام فیروزه نیشابور به فروش می رسد و در واقع سنگ فیروزه از شهربابک به نیشابور قاچاق می شود.

حاج محمدی با بیان اینکه در حال حاضر 9 کارگاه فیروزه تراشی در شهرستان و بعضی از روستا فعال است، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در سال های اخیر توانسته سنگ فیروزه این شهرستان را به علاقمندان و گردشگران به عنوان صنایع دستی معرفی کند.

به گزارش ایسنا، باید بپذیریم که در زمینه جواهراتمان کم کاری کرده ایم، چینی ها تمام سنگ ها را به صورت مصنوعی ساخته اند و در بازار به فروش می رسانند مثلا در مورد همین سنگ فیروزه چینی ها مواد سیاهی را به سنگ تزریق می کنند که این ها رگه نیستند و این در حالی است که سنگ فیروزه ایرانی که ارزش بسیار بالایی دارد در آشفته بازار کنونی مغفول مانده است.

گزارش از فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

دیدگاهتان را بنویسید