83062

کاهش قیمت تمام شده و ارتقای راندمان شرکت با طرح توازن «2» حاصل می شود

دنیای معدن -با توجه به پایان یافتن سال 93 و دستاوردهای مختلف شرکت در سال گذشته ، از این شماره قصد داریم به عملـــکرد معاونت های شرکت بپردازیم.پروژه های توسعه،مدیریت هزینه ها در سال جاری و رویکرد جدید حوزه از جمله محورهای گفتگوی ما با مهندس منصور یزدی زاده ، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت بود. حاصل این مصاحبه که در دفتر وی صورت گرفت را در ادامه می خوانید :

مهندس یزدی زاده فعالیت های حوزه برنامه ریزی و توسعه را مبتنی بر جنبه های مختلف از جمله نظارتی، مهندسی،اجرایی و کنترلی دانست و گفت : در این حوزه جنس فعالیتها، پشتیبانی، نظارتی، مهندسی-اجرایی و خدماتی است، از این رو تا زمانی که در بخش نظارتی و پشتیبانی خلاء وجود نداشته باشد، اهمیت آن مشخص نخواهد شد. به عنوان مثال اهمیت بخش IT زمانی که سیستم ERP دچار مشکل شود و یا اتوماسیون کند و یا متوقف شود مشخص می گردد و یا در مدیریت کیفیت، محصولات تولیدی شرکت باید استانداردهای لازم را داشته باشد تا تایید و روانه بازار شوند و در غیر این صورت انبوه محصول در نوردها انبار خواهد شد.

وی افزود : بخش مهندسی-اجرایی که پروژه های توسعه را شامل می شود از دو منظر قابل بررسی است : الف) پروژه هایی که قبلا تعریف شده و باید به پایان برسند . ب) پروژه هایی که نیاز است جهت توسعه کمی و کیفی کارخانه تعریف شوند . از این رو در هر دو منظر، توجه به بعد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون برنامه ریزی و توسعه عمده دستاوردهای سال 93 در بخش های مختلف را چنین برشمرد : 1 ) راه اندازی باتری شماره یک . 2) واحد پالایش گاز کک و بازیابی مواد شیمیایی طرح توازن. 3) انعقاد تفاهم نامه پروژه ریل که 43درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 4 ) دریافت تندیس بلورین تعالی سازمانی برای سه سال پیاپی. تعالی سازمانی از جمله وظایف این حوزه محسوب می شود اما با همکاری کلیه بخشها می توان جهت دریافت تندیس سیمین و زرین در سالهای آتی برنامه ریزی نمود. 5) اجرای پـــــروژه بهـــبود فراینـــــدهای سازمان 6) عملیاتی کردن سیستم( SEM ) جهت ارزیابی عملکرد که در شورای معاونین به تصویب رسید و انشاا... از امسال اجرایی می شود .7 ) دریافت گواهینامه برای صادرات محصولات به کشورهای اروپایی که امید است با رفع تحریم ها راهگشا باشد . 8 ) برنامه ریزی و هماهنگی جهت اجرای سه دور ممیزی خارجی شرکت ISOO9001 ، ISO18001 OHSAS ، ISOO14001 ، ISOO10015 و پیگیری جهت رفع عدم انطباق ها 9 ) کنترل کیفیت دو میلیون و 700 هزار تن فولاد خام و دو و نیم میلیون تن محصول نهایی که بعد از تایید تولید آنها تثبیت می شود زیرا ممکن است بخشی از آن مورد تایید قرار نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که پروژه های توسعه از نظر درصد پیشرفت در نواحی مختلف در چه شرایطی قرار دارند گفت : در ناحیه توسعه جهت جذب چدن 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم. در ناحیه پروژه های زیست محیطی صرفه نظر از الزامهائی که محیط زیست برای شرکت تایید کرده است به عنوان یک شهروند و در راستای مسولیت اجتماعی برای تولید سبز و پاک 9 پروژه تعریف شده است که بین 5 درصد تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. به عنوان مثال اصلاح روش آبیاری فضای سبز کارخانه 5 درصد، تبدیل برج تر نیروگاه به خشک 10درصد، تصفیه پساب کارخانه 7درصد، اصلاح روش مواد رسانی به کوره بلند 100درصد و بهینه سازی الکتروفیلتر کارگاه آهک 100درصد پیشرفت داشته اند.

مهندس یزدی زاده افزود : در ناحیه توسعه و بهینه سازی ظرفیت تولید؛ پروژه هایی که تعریف شده اند بین 35درصد تا 100 درصد پیشرفت داشته اند که شامل 7 پروژه اصلی می شوند: بازسازی تصفیه گاز کنورتور، توسعه کارگاه اکسیژن، ایستگاه ریخته گری جدید، واحد گوگرد زدایی و ... .

وی تعداد پیشنهادهای ارائه شده در سال 93 را 12629 پیشنهاد اعلام نمود و گفت : سرانه پیشنهاد برای هر فرد 79 صدم درصد یعنی هر نفر کمتر از یک پیشنهاد است که وضعیت مطلوبی نیست و آسیب شناسی آن در دست بررسی است .

معاون برنامه ریزی و توسعه با اشاره به اینکه درصد مشارکت کارکنان حدود 25درصد است و 2060 پیشنهاد تایید شده است گفت : برای بهبود این شاخص ها فعالیتهایی نظیر برگزاری دوره های آموزشی، ارتقا پاداش مشارکت در سطوح مختلف شرکت، تسریع در بررسی پیشنهادها توسط ارزیابان و کمیته ها صورت گرفته که امیدوارم در این زمینه کار بیشتری انجام شود.

مهندس یزدی زاده در خصوص سایر پروژه های مهم شرکت تصریح کرد: 1 ) آب زدایی از لجن کنوتور به روش ( BOT ) که کاهش میزان مصرف آب را به دنبال داشته است و تا پایان خردادماه به بهره برداری می رسد. 2 ) پروژه تحقیقاتی،مطالعه،مهندسی ، طراحی و ساخت پودر ریزی جهت پاتیل نازل فولاد که انجام شده است . 3) مطالعات مهندسی،امکان سنجی، رفع عیب و اصلاح سیستم حفاظتی کارخانه که 90 درصد پیشرفت داشته است. 4) مطالعه، مهندسی، امکان سنجی و بومی سازی دستگاه سه کاره مورد استفاده در کنورتور بخش فولادسازی که سال قبل انجام شد . 5 ) ساخت سری لانس اکسیژن که صرفه جویی بالایی برای شرکت در بر دارد . 6 ) بومی سازی و پوشش سطحی تیغه های خرد کن آگلومره . 7) تولید پشم از سرباره کوره بلند . 8) پروژه تصفیه آب برگشتی کوره 3 که چندی پیش با حضور معاون استاندار به بهره برداری رسید و به استفاده صحیح از سرباره منتهی شده و همچنین مانع از آسیب به سیستم کولینگ تاورکوره بلند می شود . امید است با رفع تنگناهای اقتصادی کشور در فضای جدید پروژه ها با سرعت وکیفیت و در زمان مقرر به اجرا برسد.

زمانی که پروژه ای به پایان می رسد در صورتی که به بهره بردار تحویل داده نشود همچنان باز محسوب می شود

وی در خصوص رویکرد جدید این معاونت ادامه داد : اتمام و تحویل پروژه های اجرا شده در کارخانه از جمله کار ویژه های این معاونت است. پروژه هایی مانند کک سازی شماره 3، آگلو ماشین 4 ، نیروگاه و کوره بلند در ظاهر به پایان رسیده اند اما همچنان پیمانکار تعهداتی دارد که بایستی به اتمام برساند. زمانی که پروژه ای به پایان می رسد در صورتی که به بهره بردار تحویل داده نشود همچنان باز محسوب می شود که ردیف بودجه آن نامشخص شده و در نتیجه تبعات مالی را در پی خواهد داشت . همچنین در نظر است با توجه به شرایط اقتصادی مطالعات پروژه ها با دقت بیشتری انجام شود.

وی طرح توازن 2 را یک پروژه ماندگار دانست و گفت : مطالعه مقدماتی این طرح انجام شده و بعد از دریافت مصوبه هیت مدیره شرکت، مطالعات عمیق تر و فاز FS آن انجام می شود که رویکرد جدید شرکت جهت استفاده از ظرفیت موجود برای ارتقاء راندمان است .

مهندس یزدی زاده در ادامه به پروژه تولید تیرآهن بال پهن پرداخت و افزود: در این راستا لازم است مقدماتی در ایستگاه ریخته گری انجام شود تا بتوانیم تیرآهن با سایز 500 میلیمتر تولید کنیم. در حال حاضر بیشترین سایز تیرآهن ( I ) ذوب آهن 300میلی متر است و تیرآهن ( H ) که تولید می کنیم تا 500 میلی متر است . در واقع اگر این اتفاق روی دهد می توانیم تیرآهن ( I ) را متناسب با تقاضا تا سایز نیم متر نیز بزنیم. بیشتر از این سایز نیز وجود دارد اما با توجه مطالعات بازار این محصول می تواند جایگزین تیر ورق شود که مزایای بسیاری در ساختمان سازی دارد.

وی در تشریح این مزایا گفت : استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان سازی افزایش سرعت ساخت ، مقاومت در برابر زلزله و کاهش میزان پرت را به همراه دارد در نتیجه اقتصادی تر است. از این رو باید گرایش به استفاده از اسکلت فلزی در کشور را دنبال کنیم که امید است عملیاتی شود. ضمن اینکه در اسکلت فلزی نیز به جای تیر ورق باید از تیر آهن بال پهن استفاده شود که استاندارد است و مشکلات تیرورق را ندارد. با توجه به این موارد باید فضای لازم ایجاد شود تا بتوان بازار خوبی را در این زمینه ایجاد کرد. ضمن اینکه آب که در اغلب مناطق املاح دارد برای استفاده در بتن مشکلاتی را ایجاد می کند.

این مقام مسول طرح توازن دو را شاه بیت اصلی نهضت کاهش قیمت تمام شده در شرکت دانست و خاطر نشان ساخت: بزرگترین کار شرکت در این زمینه بنچ مارکینگ (‌مقایسه تطبیقی)‌ است. در واقع باید همه بخشها در شرکت دست در دست همدیگر بدهند تا هزینه کلیه فعالیت ها کاهش یابد. همه باید قبول کنیم که هزینه فرآیندی که در این شرکت برای تولید فولاد استفاده می شود ناشی از روش کوره بلند که بایستی عمده انرژی آن را وارد کنیم بالاست در حالیکه دیگران از شیوه ارزان تری بهره می گیرند. در نتیجه ما در رقابت عقب هستیم و تا زمانی که قیمتها در حال کاهش است ما نیز باید کاهش قیمت تمام شده را داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه عدم حمایت از ذوب آهن اصفهان که تنها تولید کننده فولاد در کشور با شیوه کوره بلند است را یکی مهمترین چالش های این شرکت دانست و گفت: هزینه انرژی در قیمت تمام شده در تولید فولاد به شیوه کوره بلند در کشور حدود 38 درصد و در شیوه قوس الکتریکی که از گاز و برق یارانه ای برخوردار است تنها 12 درصد می باشد؛ در حالیکه در دنیا به ترتیب 40 و 42 درصد است و این اختلاف هزینه تا این حد وجود ندارد. در این شرایط که تنها ذوب آهن اصفهان از شیوه کوره بلند استفاده می کند، ضروری است که از حمایت های لازم برخوردار شود تا یارانه ای که به سایر شرکت های فولادی داده می شود جبران گردد که متاسفانه این کار صورت نمی گیرد.

مهندس یزدی زاده در خصوص چالش های سال گذشته گفت: سال 93 ، دوره سختی نه تنها برای ذوب آهن ، بلکه برای کلیه تولیدکنندگان فولاد بود. تهدیدهای بیرونی نیز وجود داشت که در این زمینه اقدامهایی از سوی مدیرعامل جهت افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی صورت گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: تهدید دیگر، تولید محصولات و مقاطع بی کیفیت در کشور است که از استاندارد لازم برخوردار نیستند اما متولیان امر نظارت لازم را ندارند. با این حال ما به عنوان تولیدکننده مقاطع ساختمانی، در این زمینه مسولیت داریم و اطلاع رسانی در این خصوص را مسئولیت اجتماعی خود می دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید