82999

ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در کشور

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار دنیای معدن این شرکت را تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سه شرکت فولادسازی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان نیز تولیدات خود را به روش احیای مستقیم انجام می‌دهند، اما این در شرایطی است که روش تولید فولاد در این شرکت متفاوت است به طوری که در روش احیای مستقیم از گاز استفاده می‌شود و برای کوره بلند از زغال‌سنگ استفاده می‌شود که این موضوع میزان مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن- سعد محمدی در پاسخ به این سوال که با افزایش میزان تولید و تنوع محصولات در این شرکت چه برنامه‌هایی برای بهینه مصرف کردن انرژی دارد پاسخ داد: آمار مربوط به مصرف میزان انرژی از 4 سال گذشته تا کنون برای مصرف آب، برق و گاز نشان می‌دهد که در میزان کاهش مصرف انرژی پیشرفت فراوانی داشته‌ایم به طوری که در سال 90 میزان استفاده از گاز طبیعی 340 مترمکعب بوده، اما در سال 91 این رقم با اندکی افزایش به 376 مترمکعب رسیده است ، این در حالی که در سال 92 مجدد میزان مصرف گاز را به 263 مترمکعب کاهش رساندیم همچنین در سال 93 نیز این میزان مصرف در روند تولید ذوب‌آهن اصفهان به 208 مترمکعب کاهش پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: میزان مصرف برق نیز به همین منوال بوده به طوری که در سال‌های92،91،90 و 93 به ترتیب به ازای هر تن فولاد 283 ، 117 ، 131 و 101 کیلووات برق مصرف شده است که نشان می‌دهد که طی این سال‌ها پیشرفت فراوان ای در بهینه مصرف کردن انرژی داشته‌ایم البته ناگفته نماند همچنان نیز راه درازی در پیش داریم.

وی تاکید کرد:البته در کوره‌های نورد بجای گاز طبیعی از انرژی‌های جایگزین همچون کک استفاده می‌شود که با اجرای طرح‌های صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییرات زیادی را نیز شاهد بوده‌ایم.

به گفته سعد محمدی در شرکت ذوب‌آهن انرژی‌های خریداری‌شده شرکت در سال 93 حدود 60 درصد کک ، 36 درصد گاز طبیعی ، 3 درصد گاز کک و یک درصد برق استفاده شده است.

وی هزینه خرید و توزیع ماهیانه گاز شرکت ذوب آهن در حدود 100میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با صرفه‌جویی 10 درصدی در مصرف گاز شرکت ، 10 میلیارد ریال از هزینه‌های ذوب‌آهن کاسته شده و به درآمدها افزوده می‌شود که این نشان می‌دهد که ما در مصرف انرژی خوب پیش‌رفتیم اما کار برای این قضیه بسیار داریم برای افزایش بهره مبدأ و کاهش هزینه بسیار است.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه افزود: کمبود آب نیز در اصفهان بسیار حائز اهمیت است میزان مصرف آب در سال 91 به ازای هر تن فولاد 5/8 مترمکعب بوده، در حالی که در سال 93 به ازای هر تن فولاد 4/5 مترمکعب کاهش یافته است که نشان می‌دهد شرایط مصرف آب نیز نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافت است.

وی گفت: متوسط مصرف آب به ازای هر تن فولاد در دنیا 5/5 مترمکعب است این نشان می‌دهد که ما استانداردهای لازم را در زمینه‌ کسب کرده‌ایم.

سعد محمدی در پایان افزود: تمام تلاش ما این است که شرایطی را فراهم کنیم تا در آینده سیستم ساختار مصرف انرژی را تغییر دهد و خواستار یک تغییر نگرش به لحاظ ساختاری در این زمینه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید