82988

فلزات رنگی تغییر مسیر می‌دهند؟

دنیای معدن -سحر نمایشی: بازار بلاتکلیف و بی‌رونق فلزات پایه در این روزها به دلیل طولانی شدن رکود در معاملات، زیان زیادی را متوجه فروشندگان داخلی و تجار کرده است تا جایی که قیمت‌ها در بازار داخلی روند ثابتی را شاهد بودند. از طرفی به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، طی یک هفته گذشته بی‌رونقی بازار به گونه‌ای بوده است که به نظر می‌رسد دیگر خبری از پویایی در معاملات بازار آزاد نیست، این در حالی است که بنا بر گزارش‌های انتشاریافته، بازارهای جهانی نیز در سکوت معاملات و نوسان قیمت‌ها به سر می‌برند.

به‌طوری که طی یک هفته اخیر فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و روی روند نزولی در پیش گرفتند. به گفته کارشناسان قیمت این فلزات در بورس جهانی لندن و نرخ ارز مهم‌ترین نقش را در بازار داخلی این محصولات طی هفته اخیر ایفا کرده‌اند،

به گونه‌ای که این نوسان‌ها بر قیمت‌های داخلی تاثیر بسزایی گذاشته است، اما افت و خیز بهای نفت با روندی که در پیش‌ گرفته توانسته سکان هدایت قیمت‌ها را در این بازار به دست بگیرد. بنابراین رکودی که در حال حاضر دامن تمام بازارهای کالایی را گرفته است با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار و ثبات نرخ ارز ادامه‌دار به نظر می‌رسد.

این در شرایطی است که برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند این روند تا اواخر ماه جاری ادامه خواهد داشت. البته نا‌گفته نماند به عقیده برخی دیگر از فعالان آگاه به دلیل طولانی شدن این رکود با شیب کم و با روندی رو‌به پایین پیش خواهد رفت، مگر آنکه اتفاق جدیدی در بازار بیفتد. از طرفی درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که نوسان بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید