82918

معدنکاران سنگ آهن در پرداخت حقوق دولتی ناتوانند

دنیای معدن -عضو شورای عالی معادن چاره اندیشی درباره حقوق دولتی را مصلحت وضعیت بحرانی امروز معادن سنگ آهن اعلام کرد.

بهرامن درباره نامه اخیر انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن به شورای عالی معادن اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن اخیرا پینشهادهایی در زمینه توقف حقوق دولتی و بهره مالکانه مطرح کردند که معتقدم این خواسته و پیشنهاد آنها کارشناسی شده است.

نایب رئیس خانه معدن همچنین با بیان اینکه نباید با اخذ مالیات از معادن سنگ آهن اشتغال های موجود فعلی را از دست داد، گفت: پیرو کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی از سه ماه قبل این پیشنهادها بررسی شده و برای اینکه واحدهای معدنی که هم اکنون فعال هستند تعطیل نشوند، تولیدکنندگان ارائه کرده اند.

بهرامن افزود: سرمایه گذاری های بسیاری در معادن سنگ آهن کشور شده و در شرایطی که کاهش قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی در واحدهای تولیدی داخلی تاثیرگذار است، نباید سخت گیری های مالیاتی فعالان معدنی را از فعالیت اقتصادی بازدارد.

عضو شورای عالی معادن با اشاره به تعطیلی های بسیار معادن کوچک و متوسط سنگ آهن در نیمه شمالی کشور گفت: معدنکاران و تولیدکنندگانسنگ آهن تلاش دارند تا حد امکان تعطیلی معادن بیشتر از این نشود و چرخه اقتصادی معادن ادامه پیدا کند. زیرا شاید تعطیلی یک معدن از نظر برخی آسان است اما راه اندازی مجدد آن واحد معدنی برای بهره برداری کار بسیار دشواری است.

او با بیان اینکه صنعت معدنکاری همانند صنایع دیگر خواستار حمایت است، بیان کرد: معمولا در کشورهای معدن خیز در شرایط افت قیمت مواد معدنی برای جلوگیری از آسیب به چرخه اقتصادی معادن و صنایع معدنی وابسته به آن از ابزار های کنترلی مقطعی استفاده می شود که با استفاده از همین تجارب خارجی بهتر است برای حقوق دولتی معادن ایران هم چاره اندیشی شود.

نایب رئیس خانه معدن نیز در این باره افزود: در حال حاضر معدنکاران کشور قادر به پرداخت هزینه تولید خود نیستند و با کمترین ظرفیت های خود فعالیت های معدنی انجام می دهند. به همین دلیل مصلحت در این است که برای تولید و صنعت راهکارهای مناسبی با وجود شرایط بحرانی شان در خصوص مالیات تعیین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید