82914

واکنش آتی سکه به اخبار مثبت سیاسی

دنیای معدن -سحر نمایشی: بازار آتی سکه طلا روز چهارشنبه در سر‌رسیدهای اردیبهشت، تیر و شهریور با افت قیمت‌ آغاز شد و تحت تاثیر کاهش نرخ دلار و قیمت سکه بازار نقدی با ریزش نرخ‌ها بسته شد، البته این در شرایطی است که سررسید آبان از شروع معاملات رشد 05/ 0 درصدی را تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16)تجربه کرد.

از طرفی قیمت اونس طلا نیز از ابتدای همین روز تحت تاثیر صحبت‌های اخیر رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار گرفته بود. جانت یلن روز سه شنبه در سخنان خود اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره آمریکا نداریم. بر همین اساس انتشار این خبر موجب افزایش تقاضا برای طلا و در نهایت افزایش بهای اونس طلا شد. از طرفی بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی بلومبرگ، بانک مرکزی چین روز یکشنبه اعلام کرده بود نرخ ذخیره قانونی خود را کاهش داده است و این سیاست انبساطی پولی قدرت وام دهی بانک‌ها را بیشتر کرده و در نهایت موجب رشد اقتصادی و افزایش بهای اونس شده است. اما این در حالی است که پارامترهایی همچون افزایش اونس جهانی طلا و ثبات نرخ ارز نتوانسته تاثیر چندانی بر روند معاملات سکه نقدی و آتی بگذارد، چرا که طبق گفته‌های وزیر امور خارجه ایران نگارش توافق نهایی آغاز شده و ریزش بازار آتی سکه نشان می‌دهد که تاثیر پذیری بیشتری بر افزایش قیمت اونس و سایر عوامل تاثیر‌گذار بوده است. در حال حاضر، قیمت سکه بازار آتی نسبت به بازار نقدی یکسان است، به‌طوری که در روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در بازار آزاد به ۹۶۳ هزار تومان رسید. نیم سکه نیز در این بازار ۴۹۷ هزار تومان و هر ربع سکه ۲۷۸ هزار تومان قیمت داشت. همچنین قیمت سکه‌های یک گرمی هم ۱۸۹ تومان اعلام شده است.


از سوی دیگر در مبادلات روز گذشته قراردادهای آتی، سکه در سررسید اردیبهشت ماه، با قیمت ۹۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که ۰/ ۲۷ درصد افت قیمت داشت. سکه تحویل تیر‌ماه نیز با قیمت ۹۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که افت ۲/ ۲۴ درصدی را تجربه کرد. درعین‌حال سکه‌های تحویل شهریور‌ماه در محدوده ۹۹۷ هزار تومان معامله شد که افت ۰/ ۱۴ درصدی را در این روز تجربه کرد و در آخر نیز سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله شد و افت ۰/ ۱۲ درصدی را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید