82756

وزیر صنعت برنامه اکتشاف، بهره برداری و صنایع معدنی را در سال 94 به کمیسیون صنایع ارایه داد

دنیای معدن - رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت عملکرد این وزارتخانه در سال 93 و برنامه های سال جاری در سه محور اکتشاف، بهره برداری و صنایع معدنی را ارایه داد که یکی از مهمترین مباحث آن الکترونیکی شدن روند ثبت نام تا بهره برداری معادن است.

داریوش اسماعیلی اظهار داشت: موضوع اکتشاف از اصول اولیه فعالیت معدنی است و وزیر صنعت نیز با ارایه گزارشی در خصوص عملکرد سال گذشته به برنامه های امسال پرداخت و مجلس شورای اسلامی نیز برای این منظور اعتبار خوبی تخصیص داد.

وی افزود: سازمان زمین شناسی برنامه تهیه نقشه های بزرگ مقیاس، اکتشافات ژئوشیمی و نیز انجام ژئوفیزیک هوایی را در دستور کار دارد، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی نیز 108 میلیارد تومان از محل حق انتفاع معادن اعتبار برای فعالیت اکتشافی در سال جاری معین کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه و وابسته به آن مکلفند عواید حاصل از واگذاری، استخراج و فروش معادن خود را به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

در عین حال کلیه استخراج کنندگان معادن موظفند بابت استخراج انفال متناسب با ارزش افزوده ناشی از استخراج معادن، حق انتفاع بهره برداری پرداخت کنند،

میزان این حق انتفاع متناسب با حجم ذخیره معدن، نوع ماده معدنی و ارزش ذاتی آن به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می رسد.

براساس قانون بودجه 1394 کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)و شرکتهای تابعه است ولی با سازمان یادشده و شرکت های تابعه قرار داد ندارند، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره برداری از معادن فوق در سال جاری 25 درصد از مبلغ فروش محصولات خود را به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل کشور پرداخت کنند.

اسماعیلی درباره برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهره برداری از معادن در سال جاری، اظهار داشت: قرار است وزارتخانه مزبور برنامه الکترونیکی شدن از مرحله ثبت نام برای اخذ پروانه بهره برداری را تا بهره برداری معادن که واگذاری به شکل سنتی صورت می گرفت را الکترونیکی انجام دهد و این اقدام ارزشمند است.

براساس قانون بودجه 1394 درصورتی که بهره برداران معادن برای تکمیل زنجیره تولید سرمایه گذاری کنند، حق انتفاع به صورت پلکانی اخذ می شود که براساس آن فروش محصول به صورت سنگ آهن خام و دانه بندی شده به میزان 25 درصد فروش، عرضه محصول به صورت افشرده (کنسانتره ) شامل افشرده های تحویلی برای گندله سازی های درون شرکت و افشرده فروشی به خارج از شرکت به میزان 21.5 درصد فروش دریافت خواهد شد.

همچنین فروش محصول به صورت گندله بالغ بر 18 درصد میزان فروش، عوارض اخذ می شود و درصورتی که فروش محصول به شکل آهن اسفنجی باشد، 15 درصد از مبلغ فروش کنسانتره دریافت می شود.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در بعدازظهر یکم اردیبهشت ماه مساله صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: امسال تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار دارد و ایجاد واحدهای تولید کنسانتره، گندله سازی و تولید آهن اسفنجی به عنوان حلقه های مفقوده صنعت فولاد کشور به شکل جدی دنبال خواهد شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرد: روزانه از معادن فعال کشور یک میلیون و یک هزار تن مواد معدنی استخراج می شود.

براساس عملکرد سال 92 ، میزان استخراج مواد معدنی از پنج هزار و 400 معدن فعال کشور رقم 420 میلیون تن اعلام شد.

میزان ذخیره معدنی شناسایی شده در سطح کشور 57 میلیارد تن است که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

دیدگاهتان را بنویسید