82587

افزایش تولید صنایع آلومینیوم سازی

دنیای معدن -فلز استراتژیک و پرکاربرد آلومینیوم از منابع مختلفی چون بوکسیت، لاتریت پرعیار، نفیلین سینیت و پدولویست سینیت و... تامین می شود که به دلیل شرایط خاص زمین شناسی برای تشکیل بوکسیت، ذخایر معدنی این ماده در ایران تقریبا بسیار کم است.

به گزارش دنیای معدن، لاتریت ها از دیگر منابع تامین کننده فلز آلومینیوم هستند که در آذربایجان شرقی گستردگی فراوانی داشته و از مراغه تا ارومیه گسترده شده اند.
نفیلین سینیت به علت ارزش فوق العاده ای که در صنایعی همچون صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک، پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنی و تولید کود شیمیایی دارد، در بیشتر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است. نفیلین سینیت تنها در آذربایجان (به دلیل شرایط زمین شناسی خاص) گسترش خوبی داشته و در سایر استان های ایران وجود ندارد.
نفلین سینیت سراب پروژه ای است که با سرمایه گذاری ایمیدرو و با استفاده از تجهیزات و فناوری شرکت اتوتک در منطقه سراب آذربایجان شرقی درحال اجراست و یکی از نخستین پروژه هایی است که در آن با استفاده از روش های نوین مهندسی از نفیلین سینیت برای تولید پودر آلومینا استفاده شده و می تواند گام بزرگی در افزایش تولید صنایع آلومینیوم سازی کشور محسوب شود.
فناوری به کار رفته در این پروژه کاملا به روز بوده و در دنیای امروز حرفی برای گفتن دارد چراکه با سازگاری حداکثری با محیط زیست و امکان بازگشت سرمایه و ایمنی کارخانه موجب بالا رفتن میزان تولید می شود. در واقع زیرساخت ها به گونه ای فراهم شده که میزان تولید در فاز اول پروژه سراب سالانه ۲۰۰ هزار تن محاسبه شده است.در نتیجه این محصول به علت اینکه با جدیدترین متدهای بهره برداری دنیا مطابقت می کند، محصولی باکیفیت و عالی خواهد بود بنابراین با توجه به توسعه آلومینیوم و بازار خوب آن محصول آلومینا همیشه در داخل و خارج از کشور مشتری خواهد داشت. نفیلین سینیت از یک طرف در کشورهایی که فاقد ذخایر غنی بوکسیت هستند، مانند روسیه، کره شمالی و... به عنوان منبعی مهم برای تولید آلومینا و از طرف دیگر در کشورهایی که از لحاظ منابع بوکسیت غنی بوده یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند (کشورهای غربی، امریکا، کانادا) به دلیل فراوانی مقدار آلکالی، سدیم، پتاسیم و کلسیم در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد. فناوری تبدیل شیمیایی سنگ های نفیلین دار اگرچه از تولید آلومینا از بوکسیت کمی پیچیده تر است ولی به علت محصولات جنبی باارزش از قبیل سیمان پرتلند، کربنات های سدیم و پتاسیم و نیز فسفات هزینه آن در کل حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان تر خواهد بود. درواقع نفیلین سینیت ازجمله مواد معدنی است که به دلیل کاربرد آن در تولید پودر آلومینا مورد توجه بیشتر کشورهای معدنی قرار گرفته است.
هومان خواجه نصیری - مدیر گروه صنعتی بازرگانی ایران - اروپا

دیدگاهتان را بنویسید