82540

کاهش قیمت آتی متاثر از افت حباب سکه

دنیای معدن - روز گذشته بازار متعادل و کم‌نوسانی برای سکه آتی بورس کالای ایران رقم خورد. در این روز با آنکه تابلوی معاملات بازار قرمزپوش بود، اما درصد تغییرات آخرین قیمت درج شده روی تابلو نسبت به روز معاملاتی ماقبل چندان پایین‌تر نبود و نوسان محسوسی را در مقایسه با یکشنبه تجربه نکرد.

با توجه به اینکه چند فاکتور از جمله نوسان قیمت جهانی طلا، نرخ ارز و انتشار برخی اخبار سیاسی و اقتصادی بر روند قیمت‌های آتی سکه و بالطبع حجم قراردادها در سررسیدهای فعال این بازار اثرگذار است، در ادامه به تحولات این فاکتورها در روز گذشته پرداخته می‌شود.
دوشنبه طلای جهانی با روند مثبتی روز معاملاتی خود را در هفته جاری میلادی آغاز کرد به‌طوری که قیمت این فلز گرانبها در زمان تنظیم این گزارش نسبت به آخرین قیمت آن در روز جمعه حدود 4 دلار بیشتر بود. (قیمت طلا روز جمعه 3/ 1204 دلار در هر اونس ثبت شد). در ادامه روز البته تاحدودی این روند مثبت معکوس شد و قیمت طلا نوسان زیادی را نسبت به روز جمعه تجربه نکرد و در محدوده قیمتی 1200 دلار باقی ماند.
به نظر می‌رسد پایین آوردن نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها در چین که با هدف کاهش محدودیت‌های اعمال شده برای اعطای وام اتخاذ شده، از جمله مهم‌ترین‌ عوامل در جهت افزایش قیمت طلا بوده است. در واقع این تصمیم که خبر مثبتی برای بازارهای کالایی در سطح جهان به‌شمار می‌رود، روز دوشنبه موجبات افزایش قیمت مس در بورس کالای لندن و همین‌طور قیمت طلا را در ساعاتی فراهم ساخت.
از طرفی به گزارش رویترز به‌رغم انتشار گزارش مربوط به افزایش نرخ تورم آمریکا طی ماه مارس و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش زودتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، ارزش دلار روز دوشنبه در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی با کاهش روبه‌رو‌ شد که این مساله نیز در افزایش قیمت طلا بی‌تاثیر نبوده است.
در بازار نقدی و آتی طلا اما تحت‌تاثیر نوسان غیرمحسوس قیمت دلار در بازار غیررسمی و از سویی کمتر شدن حباب سکه در این روز نسبت به یکشنبه شاهد کاهش نسبی قیمت در کلیه سررسیدهای فعال بازار آتی سکه طلا بودیم.
در این روز اولین قیمت بازگشایی شده در سررسید اردیبهشت‌ماه 03/ 0 درصد کمتر از آخرین قیمت تسویه روزانه درروز یکشنبه بود. در دیگر سررسیدهای دیگر بازار آتی نیز همین روند تکرار شد و در ادامه روز نیز قیمت‌ها اندکی در مقایسه با روز یکشنبه کاهش یافت.
به هر طریق بازار آتی چشم به نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد و تغییر قیمت اونس طلا در بازار جهانی دارد تا متناسب با آن روند معاملات و قیمت‌های خود را در روزهای آینده جهت‌گیری کند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در اواخر ماه جاری هستند تا به سرنخ‌های بیشتری از زمان افزایش نرخ بهره برسند. بازارها همچنین در انتظار تحولات اقتصادی در چین هستند؛ جایی که بانک مرکزی این کشور روز یکشنبه مقدار پول نقدی را که بانک‌ها موظفند به‌عنوان ذخیره حفظ کنند، کاهش داد و بر حجم نقدینگی در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزود. سیاست‌های پولی انبساطی می‌تواند تقاضا برای طلا در چین را که دومین مصرف‌کننده بزرگ طلای جهان به‌شمار می‌رود، افزایش دهد و همین به عنوان عامل محرکی در جهت افزایش قیمت این فلز گرانبها عمل کند. از طرفی در بازار ارز داخلی نیز به‌رغم آنکه طی روزهای اخیر شاهد نوسانات کاهشی و گاه افزایشی نرخ برابری دلار در برابر ریال بوده‌ایم، اما کماکان محدوده قیمتی نرخ دلار در کانال 3300 تومان تثبیت شده و تغییر محسوسی به‌چشم نمی‌خورد. از این‌رو معامله‌گران بازار معتقدند تا حدود زیادی سکان هدایت قیمت‌ها در بازار طلای نقدی و آتی در دستان نوسان بهای طلای جهانی قرار گرفته است.
به هر طریق روز گذشته خوش‌ اقبال‌ترین سررسید کماکان دورترین سررسید -یعنی قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه 94- بود که تا زمان تنظیم این گزارش آخرین قیمت آن بیش از یک میلیون تومان و حجم قراردادهای آن 3054 عدد ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید