82294

فراخوان دولت برای استخراج سنگ های قیمتی

دنیای معدن - معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص استخراج و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به بخش خصوصی پیشنهاد داد که سرمایه گذاران این بخش در زمینه توسعه واحدهای فرآوری ورود پیدا کنند.

مهدی کرباسیان اظهار کرد:در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به صورت 100 درصد فعال شده است و بیشتر کارگاه های فرآوری را خصوصی ها عهده دار شده اند.

او در این باره با بیان اینکه در حوزه سنگ های تزئینی تاکنون دولت حضور نداشته است، افزود: موضوع مهم این است که باید بخش خصوصی در این زمینه خود را تقویت کند و بتواند با بهترین تکنولوژی ها که لازمه آن سرمایه گذاری است به بهره برداری بپردازد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: بهره برداری و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باید در کنار استخراج با کیفیت لازم به مرحله فرآوری برسند، زیرا این مرحله حفظ کیفیت موجود مهمترین شرط فرآوری سنگ ها هستند.

کرباسیان افزود: اگر کیفیت سنگ ها در زمان تراش حفظ شوند و تکنولوژی های جدید را بخش خصوصی به کار گیرد، قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا خواهد کرد و در این حوزه توان رقابت در بازار به وجود خواهد آمد. تحقق این امر هم ایجاد واحدهای فرآوری در کارخانه است تا اینکه مراحل در کارگاره های کوچک انجام شود.

او با بیان اینکه ارزش افزوده در بستر مراحل فرآوری می تواند سنگ ها را در بازار داخلی به عرضه بگذارد و بازارهای صادراتی ایجاد کند، گفت: بخش خصوصی متاسفانه در زمینه تکنولوژی ضعیف است و هنوز سرمایه گذاران به شکل وسیعی در این زمینه منابع مالی تزریق نکرده اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: یکی از مشکلاتی که مانع توسعه واحدهای فرآوری و ورود بیشتر بخش خصوصی به حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بود، افت جدی سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی بوود که قرار بود به بخش خصوصی واگذار شود و تصمیم نادرستی بود.

کرباسیان با بیان اینکه تلاش کردیم این صندوق از لیست واگذاری خارج شود، گفت: سرمایه این صندوق به 68 میلیارد تومان افزایش یافت و مصوبه آن هم در اواخر سال گذشته به تصویب رساندیم تا در سال 94 این سرمایه محقق شود. امیدواریم با کمک از این صندوق بتوان فرآوری را ارتقا داد و کیفیت بهره برداری را در معادن با تکنولوژی بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید