82036

ذوب آهن توانایی خرید زغال سنگ گران را ندارد

دنیای معدن -مشاور طرح جامع فولاد نبود کمک های مالی دولت به ذوب آهن را عاملی برای ناتوانی این کارخانه در برابر افزایش قیمت زغالسنگ عنوان کرد.

محمد ابکا اظهار کرد: افزایش قیمت زغال سنگ در معادن بخش خصوصی قیمت تمام شده تولید فولاد را بالا می برد و مانع رقابت ذوب آهن در بازار می شود.


مشاور طرح جامع فولاد درباره اینکه چرا کارخانه ذوب آهن افزایش 15 درصدی زغال سنگ را نمی تواند بپذیرد، گفت: کارخانه ذوب آهن به دلیل اینکه از روش کوره بلند تولید فولاد دارد و در این تولید از زغال سنگ کک شو استفاده می شود، افزایش قیمت زغال سنگ قیمت تمام شده تولید را بالا می برد و به همین دلیل ذوب آهن توانایی خرید زغال سنگ را با قیمت بیشتر از الان ندارد.


او افزود: در واحدهای فولادسازی دیگر از روش احیای مستقیم استفاده می شود که در این بستر تولید از گاز و برق بکار گرفته می شود و در واحدهای احیای مستقیم فولاد به تولیدکنندگان یارانه ای می دهند که این واحدها برای تامین برق و گاز خود از این کمک های مالی استفاده می کنند اما ذوب آهن از این یارانه ها برخوردار نیست.


مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک با بیان اینکه ذوب آهن در وضعیت فعلی با واحدهای فولادی دیگر قیمت تمام شده بالاتری دارد، گفت: این کارخانه فولاددر ابتدا باید زغال سنگ بخرد و آن را تبدیل به کک کند در حالی که واحدهای احیای مستقیم گاز و انرژی مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی تهیه می کنند و نمی توان برای آنها این قیمت ها را افزایش داد چرا که واحدهای احیای مستقیم هم مشکلات خاص خودشان را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید