81727

دولت بدون دخالت در زمینه سنگ قیمتی ،سیاست گذاری کند

دنیای معدن -مدیر یک مرکز پژوهشی در زمینه زمین شناسی معتقد است: ایران یکی از 10 کشور دارای تنوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی محسوب می شود و لازم است دولت بدون دخالت، نسبت به سیاست گذاری در این بخش اقدام نماید.

منصور قربانی اظهار داشت: آمارهای منتشر شده حاکی است، حجم گردش مالی سالانه این بخش 600 تا 800 میلیارد دلار است، اما سهم کشورمان در این بخش کمتر از نیم درصد است.

وی خاطرنشان ساخت: موضوع اشتغال به ویژه برای نیروهای جوان همواره از دغدغه های دولت هاست، درحالی که می توان با برنامه ریزی مناسب، طی یک دوره 10 ساله حداقل 100 هزار نفر را در این بخش مشغول به کار کرد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور چندی پیش اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهد در 14 استان کشور 10 محدوده سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد.

مدیر مرکز پژوهشی زمین شناسی پارس (آرین زمین)معتقد است: سنگهای قیمتی زمرد، یاقوت، توپاز یا الماس در کشور کشف نشده اما احتمال وجود یاقوت کبود و توپاز در ایران با سهم بسیار ناچیز مطرح است.

وی تاکید کرد: برپایه مطالعات انجام شده، وجود الماس در ایران بعید است، بنابراین باید در زمینه سایر سنگ ها فعالیت شود.

قربانی افزود: کارشناسان و متخصصان ذیربط براین باورند که ایران در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کار اکتشافی خوبی انجام نداده و کشورهای منطقه نیز در این بخش فعالیت شاخصی نداشته اند.

معدن فیروزه نیشابور به عنوان قدیمی ترین سنگ قیمتی ایران محسوب می شود که حدود هشت هزار و 500 تن ذخیره قطعی دارد و اکنون توسط یک تعاونی محلی که از سال 82 برای دوره 25 ساله آن را در اختیار گرفته، سالانه 15 تا 30 تن از آن استخراج می شود.

گزارشها حاکی است: حدود 25 درصد سنگ استخراجی حاوی رگه های فیروزه است و به صورت مزایده فروخته می شود.

قربانی یادآور شد: فیروزه نیشابور ایران حرف اول را در جهان می زند و هیچ نوع مشابه شاخصی ندارد، درعین حال کشورمان از معادن سنگ های نیمه قیمتی برخوردار است که از جمله آنها عقیق، کوارتز، گارنت و شماری دیگر را می توان نام برد.

بررسی های صورت گرفته در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از جمله مناطقی معرفی شده که وجود انواع عقیق ، درکوهی، مالاکیت، ژاسپر و آمیتیست در آنها کشف شده است.

گزارشهای منتشر شده نشان می دهد، در حالی که ایتالیا با صدور سالانه 600 تا 700 تن طلا و جواهر رتبه نخست را در این بخش دارد، عربستان سعودی با واردات سالیانه 600 تن انواع جواهر و سنگ قیمتی بزرگترین وارد کننده طلا و جواهر است.

قربانی با بیان آنکه متولی سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در کشور مشخص نیست، پیشنهاد کرد: دولت یکی از معاونین رئیس جمهور را در این زمینه مامور کند تا با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

برنامه ریزی در این بخش را برعهده گیرند و راهبرد مشخص را مدون سازند.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران، بزرگترین مشکل سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را وجود سنگ بدل و مصنوعی ذکر کرد که افراد غیرحرفه ای نسبت به شناخت آن ناتوان هستند و باید نسبت به مراکز تخصصی و فروشگاه های ویژه که گواهی های مربوطه را ارایه دهند، اقدام شود.

قربانی افزود: برپایی نمایشگاههای دائمی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استانهای خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و تهران با تضمین امنیت برپایی آن از سوی نیروی انتظامی یکی از راههای ارتقای شناخت عمومی، عرضه مستقیم تولیدات به مصرف کنندگان و بسترسازی برای رشد اشتغال در این بخش محسوب می شود.

آمارها حاکی است تایلند و هند سالانه به ترتیب 28 و 20 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارند.

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی 6 درصد وزنی و 17 درصد ارزش تولیدات معدنی جهان را به خود اختصاص می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید