81709

وضعیت ذخایر عظیم عناصر نادر کره شمالی

دنیای معدن - کاهش تند قیمت های کالا در بازارهای جهانی بتدریج آثار خود را بر اقتصاد کره شمالی بجای گذاشته و دولت را که وابستگی شدیدی به صادرات مواد معدنی دارد تا اقتصاد خود را شناور نگهدارد تحت فشار قرار داده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از سایت ماینینگ، همسو با اقتصاد چین که از تب و تاب و رونق افتاده است، رکود اخیر قیمت ها بخصوص قیمت های زغالسنگ می تواند به سیاست های کیم جونگ اون تحت عنوان "زندگی مرفه در پناه اسلحه" ضربه وارد آورد. سیاست کیم جونگ اون توسعه همزمان اقتصاد کره شمالی با سایر بخش های صنعتی است.
قیمت های کالا رو به کاهش است بنابر این کره شمالی نمی تواند به آسانی ارز کافی بدست آورد.
یک تحلیلگر کره جنوبی می گوید: داد و ستد مواد معدنی سال گذشته حدود 10 درصد از نظر حجمی و حدود 15 درصد از نظر ارزشی کاهش پیدا کرد.

صنعت معدن تقریبا 14 درصد اقتصاد کره شمالی را پوشش می دهد اگر چه بنظر می رسد در شرایط سخت و تحت شرایط تحریم های مالی سنگین در سال های اخیر که چین هنوز رونق داشت و قیمت های کالا رو به افزایش بود، اندکی افزایش پیدا کرده باشد.

اقتصاد کره شمالی بشدت به کالاهایی چون آنتراسیت و سنگ آهن برای کسب درآمدهای صادراتی وابسته است که توانست به اوج رونق بازار این کانی ها در سال 2011 دست یابد اما در حال حاضر قربانی کاهش شدید قیمت های جهانی شده است.
بیشترین حجم تجاری کره شمالی با چین است که نزدیکترین متحد و حامی اقتصادی آن است چون در حال حاضر حدود سه سال است که پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در پیونگ یانگ از سردی روابط سیاسی بین دو کشور کاسته شده است و بیش از 70 درصد صادرات آن به چین مواد معدنی است.

قیمت هایی که کره شمالی می تواند از چین برای زغالسنگ آنتراسیت و سنگ آهن ( مهمترین صادرات مواد معدنی) به ترتیب 26 و 35 درصد بین اوج آن در سال 2011 و سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
علاوه براین پکن سعی دارد که وابستگی خود را به زغالسنگ کاهش دهد و گزارش شده است که زغالسنگ کره شمالی، نیاز استاندارد جدید سولفور بکار گرفته شده برای مبارزه با آلودگی هوای چین را تامین نمی کند.
تمام این خبر برای لای کیم خبر خوشی نیست که این صنعت را در اولویت قرار داده است.
کیم در نطق سال نو خود اظهار کرد که درنظر دارد در بخش هایی مانند صنعت معدن زغالسنگ گشایشی فراهم آورد که آینده روشنی را برای ساخت یک اقتصاد عظیم ایجاد کرده و سطح زندگی مردم را بهبود بخشد. با توجه به تحریم غرب علیه این کشور تنها راه برای کسب درآمد صادرات مواد معدنی است.
کره شمالی از الگوی رشد اقتصادی روسیه تقلید می کند و آنان خواهان هیچ گونه تغییر یا اصلاحات بنیادی یا ساختاری نیستند بنابر این به طور کامل مواد اولیه خود را صادر می کنند.

به هر صورت چین در صنعت معدن کره شمالی سرمایه گذاری سنگینی کرده است و تخمین زده می شود که حدود 20 شرکت چینی در انواع معادن کره شمالی سرمایه گذاری کرده اند که شامل 500 میلیون دلار سرمایه گذاری در مجتمع عظیم معدنی در موسان است. کره شمالی نیازمند توسعه امور زیربنایی است و چین هم نیازمند مواد معدنی است.
به یقین بخش معدن کره شمالی از نظر فنی عقب افتاده است که از دهه 1960 تاکنون تغییری در آن ایجاد نشده است و همه چیز با دست انجام می شود.
اما به لطف سرمایه گذاری چینی ها در معدن مس Hyesan که در اواخر دهه 1960 سالانه حدود 300 کیلوگرم تولید می کرد در سال 2012 به 1500 تن رسیده است.
کارشناسان می گویند کره شمالی بر روی ذخایر طلا نشسته است . این کشور دارای بیش از 200 نوع کانسار معدنی بوده و دومین ذخایر یا کانسار بزرگ منیزیت در جهان را پس از چین دارد و نیز ششمین ذخایر بزرگ تنگستن در جهان در این کشور قرار دارد.
این کشور بتازگی تولید مولیبدن خود را آغاز کرده است. این عنصر که جزء عناصر کمیاب است در تولید صنایعی با فناوری بالا کاربرد داشته و با فولاد و چدن آلیاژی بدست می آید که ضد فرسایش است و برای محافظت در برابر تشعشع کاربرد دارد. علاوه بر این این عنصر کاربردهای نظامی نیز دارد.
علاوه بر این کره شمالی دارای ذخایر عظیم مولیبدن است که میزان آن به 54 هزار تن می رسد و یک واحد بزرگ فرآیند مواد معدنی در نزدیکی مرز با چین را راه اندازی کرده است. عکس های ماهواره ای تصاویری ازمعادن روباز و تجهیزات تولید، نوار نقاله و سنگ شکن ها را نشان می دهد.
کره شمالی دارای ذخایر بزرگ عناصر نادر خاکی است که در مواقعی به این عناصر ویتامین های تکنولوژی پیشرفته می گویند چون از آنها در ساخت نیمه هادی ها و گوشی های هوشمند استفاده می شود.
شرکت معدنی SRE Minerals که یک شرکت معدنی است، تخمین می زند که ارزش مواد معدنی کره شمالی به 6 تریلیون دلار می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید