81561

سنگ هایی که قابلیت درمانی دارند/ عقیق و فیروزه، پرطرفدارترند

دنیای معدن - یک هنرمند فعال در رشته تراش سنگ های قیمتی به خاصیت درمانی سنگ ها اشاره و بیان کرد: برخی به نیرو و انرژی سنگ ها باور دارند. ضمن این که هر سنگ، با توجه به باورهای مذهبی طالبان خاص خود را در ایران دارد.

به گزارش دنیای معدن، فهیمه پرآور، هنرمند فعال در رشته تراش سنگ های قیمتی است. او این کار را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و تقریبا به طور خودآموز تراش سنگ را فراگرفته؛ شاید هم به گفته خودش، خداوند آموزگار او بوده است.

پرآور، سنگ ها را متناسب ربا ارزش اقتصادی شان به سه دسته تقسیم می کند و می گوید: سنگ ها به قیمتی، نیمه قیمتی و تزیینی تقسیم می شوند و از آنجا که در ایران معادن بسیاری وجود دارد، تراش سنگ می تواند به هنری درآمدزا و کارآفرین تبدیل شود. ضمن این که گرایش به سنگ، یکی از تمایلات روز دنیاست و مردم ترجیح می دهند به جایاستفاده از فلزات گرانبها چون طلا و نقره از زیورآلاتی که تنوع بیشتری دارد و در ساخت آن از سنگ های تراش خورده استفاده شده بهره ببرند.

او در کار خود از انواع سنگ ها جز الماس بهره می برد و می گوید: سنگ ها درجه سختی دارند؛ الماس، سخت ترین سنگ است. من بیشتر سنگ هایی با درجه سختی متوسط چون عقیق و کواتز و فیروزه را انتخاب و همه این سنگ ها را با گشت و گذار در ایران انتخاب و تهیه می کنم.

پرآور می گوید تمام ایران را گشته است. او با توری به شمال رفته و از آنجا به تمام ایران سفر کرده. به گفته او، وقتی در این تور درباره سنگ ها توضیح می داده همه مسافران، روی زمین به دنبال سنگ می گشته اند. هر منطقه ای، سنگ ویژه خود را دارد. برای مثال در زاهدان و حتیدر بیرجند، سنگ پشم فراوان است.

کرمان یکی از غنی ترین هاست​

کرمان یکی از غنی ترین هاست. به گفته این تراشنده سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ۳۵ نوع سنگ در این استان یافت می شود. برای مثال در بیابان های جیرفت، زمین را دو و نیم متر می کنند و به «گارنت» های سبزی می رسند که به الماسسبز دنیا معروف است.

پرآور در پاسخ به این که مخاطبان و مشتریان سنگ ها چه کسانی هستند بیان کرد: تعداد زیادی از افراد، اصلا سراغ سنگ نمی آیند و ترجیح می دهند طلا بخرند تا به عنوان سرمایه از آن بهره ببرند؛ جواهرفروش های ما هم که می گویند: خود سنگ، هیچ؛ ببینیم قیمت طلای آن چقدر است؟ همه این مسایل باعث محدودشدن مشتریان و طرفداران سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و تزیینی می شود.

به گفته او، سنگ ها انرژی خاص خود را دارند و برای هر گروه و ماه تولدی، سنگ خاصی وجود دارد. حتی امروز با سنگ ها درمان می کنند. البته تاثیر سنگ ازطریق پوست خیلی کم است اما برخی به سنگ و انرژی آن باور دارند.

پرآور که بیشتر زمان خود را به آموزش معطوف کرده گفت: هنرجویی هست که ظرف یک هفته، کار را یاد می گیرد؛ هنرجویی هم هست با ۱۰ جلسه آمدن چیزی را یاد نمی گیرد این به استعداد خودشان بستگی دارد. اما من دوره ها را به دو دسته تقسیم کرده ام: مقدماتی و پیشرفته که مرحله مقدماتی ۱۰ جلسه است و من ۷۰۰ هزار تومان دریافت می کنم.

رسانه ملی برای کارم بهترین تبلیغ بود

او که کارمند صدا و سیما بوده و برنامه هایی درباره شناخت و تراش سنگ اجرا می کرده گفت: بعد از برنامه خیلی از بینندگان با شبکه تماس می گرفتند و شماره تماس مرا می پرسیدند. در کل رسانه ملی برای من و کاری که انجام می دادم بهترین تبلیغ بود.

به گفته پرآور، هرکدام از سنگ ها، مخاطبان خاص خود را دارند اما در ایران، با توجه به باورهای مذهبی، فیروزه و عقیق، طرفداران بیشتری دارند. تا انجا که من در سال، نزدیک به دو کیلو نگین فیروزه تراش می دهم.

این هنرمند سنگ تراش، حکاکی روی سنگ ها را به دو دسته برجسته و خط نوشته معمولی تقسیم می کند. به گفته او از زمان رازی و ابن سینا، هنر تراشیدن سنگ رواج داشته و همه کتاب «منسوخ نامه ایلخانی» درباره سنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید