80046

بررسی اتفاقات مهم در بازار محصولات فلزی در سال 93 و پیش بینی وضعیت سال 94

دنیای معدن -سال 1393 با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم ، کلیه فعالیت های اقتصادی با رکود نسبی مواجه بودند و از آن جمله بورس بود. در میان بورس ها نیز بورس کالا از این قاعده مستثنی نبود و با توجه به همبستگی بالاتر با شرایط مصرفی جامعه ، این بورس نیز از رکود برخوردار بود.

رکود موجود در بازار مسکن و صنایع وابسته ، عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورهای همسایه و به تبع آن مشکل صادرات به این گونه کشور ها ، باعث گردید که از حجم معاملات بورس کالا کاسته شود . در این میان افت قیمتی کامادیتی ها نیز که در اواسط سال به وقوع پیوست ، رکود حاکم بر بورس کالا را افزایش داد زیرا مصرف کنندگان در شرایط کاهش قیمت ها ، انتظارات رکودی بالاتری پیدا نموده و میل به مصرف در آن ها کاهش می باید . در طرف مقابل شرکت های تولید کننده نیز مجبور هستند که برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید و برای کاهش مشکل فروش محصولاتشان ، کالای کمتری را خریداری نموده و موجودی انبار خود را نیز در پایین ترین سطح ممکن نگاه دارند . در حقیقت در شرایط رکودی است که مدیران متخصص مشخص می شوند . مدیرانی که قادر باشند به خوبی سرمایه در گردش واحد تولیدی خود را در سطح مطلوبی نگاه داشته و با فروش مناسب ، موجودی کالای خود را نیز در پایان هر ماه در سطح پایینی نگاه دارند . در ادامه اتفاقات مهم مرتبط با بازار محصولات فلزی در بورس کالا و در سطح جهانی را در سال 1393 بررسی می نماییم :

بازار جهانی طلا :

انس جهانی پس از رکورد قیمتی که در انتهای سال 2011 به ثبت رساند و در قیمت 1900 دلار معامله شد سیر نزولی خود را آغاز نمود و الان در محدوده قیمت 1170 دلار معامله می شود . از ابتدای سال نیز نرخ انس جهانی 1234 دلار بود که تا این لحظه کاهش 5 درصدی را تا انتهای سال 94 به ثبت رسانده است . مهم ترین بازاری که در بورس کالا تحت تأثیر تغییرات قیمتی فلز زرد قرار می گیرد بازار قرارداد های آتی سکه طلا است که تغییرات انس جهانی در کنار تغییرات قیمتی دلار آزاد ، باعث نوسانات در این بازار می گردد و با توجه به کاهش نوسانات نسبت به سال قبل ، حجم معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا نیز کاهش یافته است .

بازار جهانی سنگ آهن :

در ادامه روند کاهشی قیمت سنگ آهن که از سال گذشته آغاز شده بود ، این بازار سیر نزولی خود را ادامه داد و از قیمت 75 دلار در ابتدای سال 93 به قیمت 35 دلار در انتهای سال 93 رسید و کاهش شدید 53 درصدی را در طول سال گذشته تجربه نمود .

بازار جهانی فلز مس :

فلز مس نیز از اوایل تیر ماه شروع به کاهش قیمت نمود و از قیمت 7180 دلار به قیمت 5835 دلار رسید و کاهش 19 درصدی را از ابتدای سال تا کنون به ثبت رسانید .

بازار جهانی فلز آلومینیوم :

این فلز نیز در اواسط شهریور ماه شروع به کاهش قیمت نمود و از قیمت 2140دلار به قیمت 1750رسید و کاهش قیمتی 18 درصدی را از ابتدای سال تا کنون به ثبت رسانید و کاهش قیمتی آن نزدیک کاهش قیمتی فلز مس است .

وضعیت قیمت پایه فلز آلومینیوم در بورس کالا :

در تاریخ 17/8/1393قیمت پایه شمش آلومینیوم در بورس کالا بر اساس فرمول زیر تعیین گردید :

$ 2250 * نرخ ارز متقاضی * 0.95 = قیمت پایه شمش آلومینیوم

9 روز بعد محدوده نوسان قیمت مجاز شمش آلومینیوم 15 درصد تعیین گردید .

از این تاریح به بعد در اکثر معاملات بورس کالا ، این فلز با سقف قیمتی 15% پس از تغییرات قیمت پایه ، مورد معامله قرار گرفت.

اما در تاریخ 23 دی ماه قیمت پایه این فلز به فرمول زیر تغییر یافت :

( LME + 360 $ ) * نرخ ارز متقاضی * 0.95 = قیمت پایه شمش آلومینیوم

پیش بینی وضعیت بازار فلزات در سال 1394 :

در فرمول تعیین قیمت پایه تمامی فلزات ، قیمت دلار در بازار آزاد تأثیر مستقیم دارد و افزایش یا کاهش آن می تواند به همان اندازه قیمت های پایه را افزایش یا کاهش دهد . از طرف دیگر قیمت های پایه با توجه به قیمت های جهانی تعیین می گردد ، پس قیمت ها در سطح جهانی نیز دومین عامل تأثیر گذار بر روی قیمت های پایه فلزات می باشد . در ادامه به تأثیر هر کدام از عوامل می پردازیم :

الف) وضعیت قیمت دلار

راجع به آینده بازار فلزات از منظر دلار ، سه سناریو را می توانیم در نظر بگیریم .

مثبت بودن نتیجه مذاکرات : (احتمال 45 % ) ادامه وضعیت کنونی : ( احتمال 45 % ) احتمال عدم نتیجه گیری مناسب از مذاکرات ( احتمال 10% )

تحلیل سناریو اول :

در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات ، احتمال تک نرخی شدن ارز بر روی قیمت 3000 تومان دور از دسترس نیست و به اندازه میزان کاهش قیمت دلار ، قیمت محصولات فلزی نیز کاهش خواهد یافت .

پس در مجموع اگر مذاکرات مثبت باشد این بازار در ابتدا دچار رکود شدید قیمتی خواهد گردید و به تدریج با ثبات قیمت دلار ( احتمال تک نرخی شدن آن در محدوده 3000 تومان وجود دارد ) و تسهیل ورود و خروج ارز به کشور و افزایش صادرات ، بازار ها با تقاضای نسبی مواجه خواهند گردید .

تحلیل سناریو دوم :

در صورت ادامه وضعیت موجود و تمدید مذاکرات احتمالا قیمت دلار در حدود 3350 تا 3450 قرار خواهد گرفت و نوسانات اندکی خواهد داشت و عامل تأثیر گذار بیشتر قیمت های جهانی خواهد بود .

تحلیل سناریو سوم :

در صورت منفی اعلام شدن نتیجه مذاکرات ، دلار با تقاضای سفته بازی بالایی در بازار مواجه شده و با صعود ناگهانی آن ، افزایش انتظارات تورمی و تقاضای سفته بازی در جامعه ، تقاضا برای فلزات بسیار بالا خواهد رفت .

ب) وضعیت قیمت های جهانی :

برای تحلیل وضعیت قیمت های جهانی از دو منظر می توان این تغییرات را بررسی نمود :

الف ) وضعیت عرضه و تقاضا در سطح جهانی

ب) سایر عوامل

الف) وضعیت عرضه و تقاضا در سطح جهانی :

در مورد هر کالایی وضعیت عرضه و تقاضای آن کالا عاملی تعیین کننده خواهد بود . البته بر هم خوردن نقطه تعادل در عرضه و تقاضا در یک دوره کوتاه مدت باعث می گردد که پس از طی یک دوره زمانی مجددا نقطه تعادل دیگری به وجود آید . در این میان وضعیت عرضه و تقاضا در مورد قراردادهای مبتنی بر کالا و قرادادهای آتی نیز مهم است و در مباحث مالی هم قراردادهای نقدی بر روی قراردادهای آتی تأثیر می گذارند و هم بالعکس .

ب ) سایر عوامل :

کاهش نرخ بیکاری آمریکا و افزایش ارزش دلار و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو یکی از عوامل مهم تأثیر گذار بر قیمت فلزات اساسی در سطح جهانی است . از طرفی کاهش تنش های سیاسی در سطح جهانی نیز باعث کاهش قیمت فلزات اساسی خواهند گردید .

اخبار قتصادی و سیاسی تقاضا کنندگان بزرگ فلزات اساسی ( از جمله چین ) و عرضه کنندگان بزرگ فلزات اساسی نیز عاملی تأثیر گذار در تعیین قیمت های جهانی است .

دیدگاهتان را بنویسید