80025

آنچه در روز سوم مذاکرات هسته‌ای گذشت/ از بن‌بست تا پدربزرگ شدن صالحی

سومین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب دیروز در حالی در لوزان سوئیس به پایان رسید که جان کری و محمد جواد ظریف چند بار باهم بحث و گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف -- وزیر خارجه کشورمان -- با وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز دیدار کرد.

آخرین فرد سرشناسی که دیروز -- پس از وزرای خارجه فرانسه و آلمان -- به لوزان وارد شد، "فدریکا موگرینی" -- مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا -- بود. آخرین ملاقات دیروز را موگرینی و کری برگزار کردند.

مذاکرات دیروز در شرایطی آغاز شد که انتشار شایعاتی مبنی بر حصول توافق بر سر پرونده‌ای 2 یا چند صفحه‌ای بر لوزان سایه انداخته‌بود؛ نکته‌ای که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران آن را تکذیب کرد. همچنین ظریف در خصوص حصول توافق با گروه 5 + 1 ابراز خوشبینی کرد و تلاش فرانسه و آلمان را برای رسیدن به این هدف "جدی" دانست. وزیر خارجه آلمان هم در بدو ورود به لوزان، روزهای آتی را "مسابقه پایانی" نامید. وی ابراز امیدواری کرد طرفین پیشرفت‌های 12 ماه اخیر را از بین نبرند. "فابیوس" -- وزیر خارجه فرانسه -- نیز معتقد بود توافق هسته‌ای احتمالی باید "مستحکم" باشد. "موگرینی" نیز گفت "هیچگاه به این اندازه به حصول توافق نزدیک نبوده‌ایم."

در همین حال، گزارش‌هایی نیز در خصوص باقی ماندن اختلاف‌های اساسی 2 طرف منتشر شده است. 2 شبکه "العربیه" و "سی‌ان‌ان" از به بن‌بست خوردن مذاکرات خبر می‌دهند و انعطاف‌ناپذیری مذاکره‌کنندگان کشورمان را علت ایجاد این وضع می‌دانند. مذاکره‌کنندگان کشورمان هم بر این نکته تأکید دارند که اتخاذ تصمیم‌های مهم، وظیفه اعضای گروه 5 + 1 است.

از نکات جالب و حاشیه‌ای روز سوم مذاکرات هسته‌ای می‌توان به انتشار خبر پدربزرگ شدن علی‌اکبر صالحی -- رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان -- و هدایایی که ارنست مونیز -- وزیر انرژی آمریکا -- به این مناسبت به او داد اشاره کرد.

امروز هم مذاکرات فشرده ایران و گروه 5 + 1 در لوزان پیگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید