79955

سنگ آهن استرالیا و برزیل رقبا را از بازار خارج کردند

دنیای معدن -عرضه مازاد سنگ آهن در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و بزرگترین تولیدکنندگان معدنی در جهان طرح های توسعه خود را همچنان دنبال می کنند که در نتیجه بازار جهانی هر چه بیشتر با افت قیمت های این ماده اولیه فولادسازی ها مواجه می شود.

پیش بینی می شود که میزان عرضه مازاد سنگ آهن در سال 2015 بین 60 تا 75 میلیون تن باشد که معادل افزایش عرضه مازاد به میزان 75 میلیون تن در سال 2014 است.
مورگان استنلی پیش بینی می کند که طرح های توسعه شرکت های معدنی در استرالیا و برزیل بیش از ظرفیت های بسته شده در چین باشد و تخمین زده می شود که افزایش ظرفیت در سال جاری به 63 میلیون تن برسد و در ماه های سپتامبر تا اکتبر بیشترین افزایش را شاهد خواهیم بود.
شرکت های ریوتینتو و بی اچ پی در استرالیا و وآله در برزیل میلیاردها دلار برای افزایش تولیدات ارزان خود سرمایه گذاری کرده اند به طوری که قیمت به پایین ترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده و با افزایش فروش خود رقبایی را که توان رقابت در بازار نداشتند به تعطیلی کشاندند.
دلیل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن استمرار افزایش تولید شرکت های بزرگ معدنی است که همچنان بازار را با مازاد عرضه مواجه کرده اند.

افزایش عرضه جهانی سنگ آهن
شرکت ریوتینتو در گزارش سالانه خود اعلام کرد که عرضه سنگ آهن سریعتر از تقاضای آن رو به رشد است به طوری که قیمت سنگ آهن با کاهش روبه رو کرده است.
پیش بینی می شود که عرضه جهانی سنگ آهن امسال با 4.6 درصد افزایش به یک میلیارد و 430 میلیون تن برسد که 3 درصد از میزان افزایش تقاضا ( یک میلیارد و 250 میلیون تن) بیشتر است.
مورگان استنلی تخمین می زند که میزان عرضه مازاد از 184 میلیون تن در سال جاری به 437 میلیون تن در سال 2018 خواهد رسید.
شرکت بی اچ پی درنظر دارد در سال مالی جاری تولیدش را از 204 میلیون تن در سال گذشته به 225 میلیون تن برساند؛ درحالی که شرکت لندنی ریو درنظر دارد تولیدش را از 295 میلیون تن در سال 2014 به 330 میلیون تن در سال جاری برساند.
شرکت وآله نیز در نظر دارد 340 میلیون تن در این سال تولید داشته باشد.
این سه شرکت بزرگ معدنی که بالغ بر 57 درصد فروش سنگ آهن جهان را در سال گذشته به خود اختصاص داده بودند، برای حفظ حاشیه سود و مقابله با کاهش قیمت ها از هزینه های خود می کاهند.

چین نرخ سنگ آهن را تعیین می کند
برای بزرگترین عرضه کنندگان سنگ آهن منطقی نیست که تولیدات خود را کاهش دهند تا قیمت ها افزایش پیدا کند چون شرکت های کوچکتر پرهزینه را تشویق به تولید بیشتر خواهد کرد.
یک تحلیلگر چینی می گوید که احتمالا قیمت به 30 دلار در هر تن کاهش پیدا کند.
سام والش مدیرعامل ریوتینتو ماه گذشته اعلام کرد که اگر ما تولید را کاهش دهیم، رقبای زیان ده به تولید خود خواهند افزود و بعید است که قیمت به 30 دلار در هر تن کاهش پیدا کند اما پیش بینی کرد که تولیدکنندگان پرهزینه هر چه بیشتر تعطیل خواهند شد.
معادن ریوتینتو در غرب استرالیا می توانند سنگ آهن را با قیمت 24 دلار در هر تن صادرکنند.
چین که دو سوم عرضه جهانی سنگ آهن را می خرد، درنظر دارد در سال 2015 با رشد اقتصادی 7 درصدی حرکت کند که پایین ترین سطح در 15 سال گذشته است چون دولت مصمم است با ظرفیت مازاد رکود بازار مسکن مبارزه کند. درضمن دولت چین می خواهد به هر بهایی از طرح های توسعه خود فرار کند؛ به همین منظور بانک مرکزی این کشور برای دومین بار در مدت سه ماه در 28 فوریه نرخ بهره را کاهش داد.
فقط یک دلیل برای کاهش قیمت های سنگ آهن وجود دارد و آن کاهش رشد اقتصادی چین است. اگر سیاست گذاری های اقتصادی چین رشد اقتصادی آن را در سطح 7 درصد نگه دارد ، به احتمال قوی جریان تجاری سنگ آهن برقرار مانده و قیمت ها از ثبات برخوردار می شود در غیر این صورت قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.
مورگان استنلی پیش بینی می کند که امسال قیمت سنگ آهن به طورمیانگین 79 دلار در هر تن خواهد بود.
مدیرعامل بی اچ پی می گوید میزان فشار بر روی سنگ آهن کاهش می یابد و از طرفی هم نگران طرح های توسعه این صنعت است. او می گوید ترس من از این است که رقبا سرمایه زیادی برای سرمایه گذاری در اختیار دارند و در همین حال از میزان سود ما در بخش سنگ آهن کاسته شده است.
برخی ازتحلیلگران بازار مانند سیتی گروپ قیمت میانگین سنگ آهن را امسال 58 دلار در هر تن ارزیابی می کنند و گلدمن ساچه آن را 66 دلار در هر تن پیش بینی می کند که به طور میانگین 65.03 دلار در هر تن است.
تحلیگر دیگری به نام Bernstein Gait می گوید به دلیل مشوق های اقتصادی و بسته شدن معادن چینی تقاضا بالاتر خواهد رفت و در نتیجه افزایش تقاضا ، قیمت به میانگین 70 دلار در هر تن خواهد رسید و اگر پیش بینی من اشتباه باشد، قیمت به کف 50 دلار در هر تن می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید