79817

زغال سنگ جای نفت را تا 10 سال آینده خواهد گرفت/ کشور باید این ماده معدنی را مورد توجه قرار دهد

دنیای معدن -رشد اقتصادی، سهم زغال سنگ را از زنجیره تامین انرژی دنیا بالا می برد و اگر تغییری در سیاست های جاری ایجاد نشود زغال سنگ جای نفت را تا 10 سال آینده خواهد گرفت.

به گزارش دنیای معدن، در ایران یکی از مواد معدنی که یافت می شود زغال سنگ است. مناطقی که احتمال اکتشاف زغال سنگ در آن وجود دارد، وسعت جغرافیایی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده اند و در مناطق کمتر توسعه یافته همچون طبس، خراسان، البرز و کرمان یافت می شود.
با وجود برخورداری ایران از ذخایر عظیم نفت و گاز محدود بودن عمر این منابع با توجه به سطح برداشت کنونی از یک طرف و جذابیت های صادراتی این دو صورت از انرژی برای ایران به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت و گاز از طرف دیگر لزوم توجه به سایر منابع انرژی داخلی از جمله زغال سنگ را بیش از پیش آشکار می سازد که انتظار می رود به این ماده مهم توجه بیشتری شود.
با روند روزافزون صنعتی شدن اکثر کشورهای در حال توسعه و افزایش جمعیت در جهان، نیاز به انواع مختلف انرژی رو به افزایش است که تامین این انرژی می تواند از طریق انرژی هسته ای یا انرژی های نو مثل انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، باد و نیروگاه های آبی یا از طریق سوخت های فسیلی مثل نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ صورت گیرد.
بر اساس این گزارش؛ به طور کلی زغال سنگ به دو نوع "کک شو" و "حرارتی" تقسیم می شود که از نوع کک شو برای تولید فولاد و صنایع فروآلیاژ و از نوع حرارتی در تولید برق استفاده می شود؛ به گونه ای که رقمی حدود 23 درصد انرژی مورد نیاز بشر از طریق زغال سنگ تامین می شود.

تولید برق در کشور عمدتا با استفاده از نیروگاه هایی صورت می گیرد که از سایر سوخت های فسیلی استفاده می کنند.
نیروگاه های موجود در کشور یا نیروگاه های حرارتی هستند یا برق آبی و این در حالی است که در حدود 40 درصد برق دنیا از زغال و نیروگاه هایزغال سنگی تولید می شود که نقش اول را در تولید انرژی الکتریکی به خود اختصاص داده است.
استفاده از زغال سنگ جهت تولید برق، تنوع بیشتری در سبد انرژی کشور به وجود می آورد و فرصت بیشتری را برای استفاده از سوخت مایع و گاز طبیعی جهت صادرات یا ایجاد ارزش افزوده بالاتر از طریق صنایع انرژی بر ایجاد خواهد کرد. همچنین باعث کاهش بار پیک شبکه گاز کشور در زمستان شده و کمبود تامین گاز طبیعی برای تولید برق و استفاده از سوخت نفت گاز به جای آن را کاهش داده و موجب خواهد شد اتکای واحدهای نیروگاهی به سوخت مایع در زمستان کاهش یابد.
این گزارش می افزاید: در خصوص عمر ذخایر سوخت های فسیلی می توان گفت که ذخایر در مورد نفت بین 50 تا 300 سال و در مورد گاز طبیعی بین 50 تا 250 سال دیگر است. این آمار نشان دهنده این است که در آینده ناچاریم برای جایگزین کردن نفت و گاز از زغال سنگ استفاده کنیم و این ماده به محصولی استراتژیک تبدیل خواهد شد.
رشد اقتصادی، سهم زغال سنگ را از زنجیره تامین انرژی دنیا بالا می برد و اگر تغییری در سیاست های جاری ایجاد نشود، زغال سنگ جای نفت را تا 10 سال آینده خواهد گرفت.
بر اساس پیش بینی ها، تا چهار سال آینده مصرف زغال سنگ از میزان مصرف نفت پیشی می گیرد؛ به طوری که تا سال 2017 مصرف نفت 4.32 میلیارد تن برآورد شده و برای زغال سنگ این رقم 4.4 میلیارد تن پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید